Variabele km-vergoeding regio Haaglanden

vrijdag 20 april 2012
timer 2 min
Het stadsgewest Haaglanden start de voorbereiding van een nieuwe aanpak van de spitsproblematiek: 'Slim Reisbudget Haaglanden'. De stimuleringsregeling richt zich op werkgevers in de regio Haaglanden (Den Haag, Leiden, Zoetermeer, Delft, Westland).
Variabele km-vergoeding regio Haaglanden


Gunstige voorwaarden


'Slim Reisbudget Haaglanden' biedt gunstige fiscale en financiële voorwaarden voor werkgevers om een deel van hun werknemers te stimuleren op een spits-vriendelijke manier naar hun werk te komen. De nieuwe aanpak wordt door portefeuillehouder Verkeer & Vervoer van Stadsgewest Haaglanden, wethouder Peter Smit, gepresenteerd tijdens een ontbijtsessie 'Haaglanden Bereikbaar' met werkgevers uit de regio.

Voordelen voor werkgevers, regio en werknemers


Slim Reisbudget Haaglanden valt onder de fiscale regeling 'mobiliteitsprojecten' van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Die biedt werkgevers gunstige fiscale voorwaarden om voor een deel van hun personeel te experimenteren met mobiliteitsbudgetten. Deze budgetten prikkelen werknemers om bewust te kiezen voor gebruik van auto, openbaar vervoer of fiets. De werknemer wordt financieel beloond als hij de auto vaker laat staan of buiten de spits reist. Dit gaat in de vorm van een variabele vergoeding voor het woonwerkverkeer. Naast de financiële beloning is de grote winst voor de werknemer een kortere reistijd. Uit ervaring blijkt dat een dergelijke aanpak leidt tot een aanmerkelijke vermindering van de spitsproblematiek. Dat is goed voor bereikbaarheid, economie en duurzaamheid van de hele regio Haaglanden.

Spitsmijden


Het voorbereidingstraject wordt uitgevoerd door Goudappel Coffeng. Robert Galjaard van dit adviesbureau: “Spitsmijden-projecten als Spitsvrij Utrecht en Spitsscoren bewijzen dat het goed mogelijk is het reisgedrag van automobilisten gericht te beïnvloeden. Vanuit onze ervaringen in die projecten is het idee achter 'Slim Reisbudget Haaglanden' ontstaan. Je kunt het zien als de opvolger van het 'klassiek' Spitsmijden en een stap richting de landelijke invoering van mobiliteitsbudgetten.”
 

Terug naar overzicht nieuws >>>