Veranderende reismogelijkheden boost voor economie en innovatie

dinsdag 13 mei 2014
timer 5 min
Maatschappelijke ontwikkelingen, veranderingen in ons (reis)gedrag en een onuitputtelijke reeks technologische innovaties maken nieuwe vormen van vervoer mogelijk, wenselijk of zelfs noodzakelijk. Een belangrijk resultaat van die ontwikkelingen is dat het individu – met al zijn behoeften, gedragingen en mogelijkheden - steeds meer centraal komt te staan in het vervoerssysteem. Reismotieven veranderen, communicatietechnologie maakt reizen minder noodzakelijk, in car technologie maakt reizen eenvoudig en ga zo maar door. Tijdens de themabijeenkomst 'Mobiliteit en de veranderende reismogelijkheden' van Movinnio, 4 juni 2014 in Aristo Utrecht, schetst Marie-Pauline van Voorst tot Voorst van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek een op onderzoek gebaseerd toekomstbeeld. En bespreekt drie mogelijke toekomstscenario's met de deelnemers.

Deze Movinnio Themabijeenkomst is de tweede binnen het jaarthema ‘Integrale mobiliteit’. Samen met de bijeenkomst in maart, waarbij de functionele veranderingen van centrumgebieden in kaart zijn gebracht, vormt deze sessie de opmaat naar het Movinnio Congres Integrale Mobiliteit op 11 september.

 

Meld u nu aan voor maar € 47,50 en ontvang de Innovatiebundel Mobiliteitsknooppunten (t.w.v. € 29,50) geheel gratis!


Integrale benadering cruciaal

“Ik neem de deelnemers mee naar de toekomst en daag ze uit op basis van die analyse met een andere bril naar de uitdagingen van nu te kijken. Want je moet en kunt nu al maatregelen nemen om op de toekomst voorbereid te zijn”, aldus Van Voorst tot Voorst. Achtereenvolgens passeren ontwikkelingen de revue die betrekking hebben op de maatschappij, de technologie en het menselijk gedrag. Ondanks dat het vervoerssysteem complexer wordt, wordt het voor het individu steeds gemakkelijker zich te verplaatsen. Intelligente toepassingen worden immers gecombineerd met superintelligent vervoer. Op basis van die analyse heeft ze drie vervoersconcepten uitgewerkt: vervoer naar wens (consumenten bezitten straks geen eigen vervoermiddel meer), ‘niet vervoer’ (virtuele verplaatsingen worden een volwaardig alternatief voor fysieke verplaatsingen) en vervoer in schaarste (reizigers zijn zich bewust van de externe effecten van verplaatsingen). Deze drie vervoersconcepten bepalen in haar ogen samen de toekomst van het vervoer. Om de kansen die er liggen te grijpen is het cruciaal dat bedrijven, kennisinstellingen en overheden vervoer integraal benaderen en samen een roadmap naar het vervoer van morgen opstellen. Een goed voorbeeld hiervan is de routekaart ‘Beter Geïnformeerd op Weg’, waarin overheden, markt en kennisinstellingen samenwerken.

 

Nederland als ideale proeftuin

Door gericht naar de samenhang tussen vervoer en samenleving in het algemeen en ruimtelijke ordening in het bijzonder te kijken, kunnen we nu al aan de slag. Maar ook voor ‘BV Nederland’ liggen er kansen. Van Voorst tot Voorst: “Nederland kan zich internationaal positioneren als belangrijke mobiliteitsinnovator. De geografische en demografische karakteristieken, uitdagingen zoals filedruk en aan vervoer gerelateerde maatschappelijke kosten en de innovatiekracht van Nederland maken ons land de ideale proeftuin voor nieuwe vervoersconcepten. Zo’n internationale positionering vormt een grote stimulans voor de economie en innovatie. Invulling hiervan leidt tot een verhoogd comfort voor de reiziger en levert op de langere termijn een (kennis)voorsprong op andere landen als het gaat om het gebruik van nieuwe vormen van verplaatsen.”

 

Vandaag beginnen

Ze heeft ook een beeld bij de uitvoering van dit plan: “Bijvoorbeeld door ontwikkelde technologieën hier op grotere schaal toe te passen. En door ontbrekende kennis op te bouwen. Denk aan pilots met een autonome taxidienst en het breed toegankelijk maken van diensten voor virtuele in plaats van fysieke ontmoetingen. En geef met deze brede scope reisadviezen om reizigers beter inzicht in hun opties en de bijbehorende kosten te geven. Gecombineerd met onderzoek in de praktijk, wordt de basis voor het vervoer van morgen gelegd.” Als bijvoorbeeld de autonome auto straks ons straatbeeld domineert zijn er minder parkeervoorzieningen nodig. Dit maakt ruimte vrij voor andere bestemmingen. En andere modaliteitswitches vragen om een andere inrichting van onze infrastructuur en openbare ruimte. Ook op economisch vlak liggen er kansen: de markt kan handig inspelen op de flexibele mobiliteitsbehoefte van de toekomstige mens.

 

Voor wie

Op 4 juni deelt Marie-Pauline van Voorst tot Voorst graag haar ideeën met iedereen die betrokken is bij verkeers- en vervoersvraagstukken. Met verkeerskundigen in de brede zin van het woord, maar zeker ook beleidsmakers, adviseurs en kennisinstituten vanuit de hoek van de ruimtelijke ordening en economie.

 

Over de spreker

Dr. Marie-Pauline van Voorst tot Voorst werkt als projectleider en toekomstverkenner bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek ( www.stt.nl). In de periode 2010-2012 heeft zij vanuit die stichting de verkenning naar de toekomst van superintelligent vervoer in 2040 in Nederland geleid. Voor die tijd was zij werkzaam bij ICTU, een overheidsorganisatie, waar zij verantwoordelijk was voor het stimuleren van breder gebruik van succesvolle ICT-toepassingen in de sectoren onderwijs en mobiliteit. Marie-Pauline is haar loopbaan begonnen bij Accenture. Daar heeft zij onder meer als manager diverse ICT-implementatie teams bij energiebedrijven geleid.

 

Programma

15:00 – 15:30 - Inloop
15:30 – 15:45 - Toelichting Jaarthema Integrale Mobiliteit
15:45 – 16:15 - Keynote 'Mobiliteit en de veranderende reismogelijkheden'
16:15 – 17:00 - Discussie
17:00 – 18:30 – Netwerkborrel

 

Meld u nu aan  voor maar € 47,50 en ontvang de Innovatiebundel Mobiliteitsknooppunten (t.w.v. € 29,50) geheel gratis!

 

 

Het vervoer van morgen begint vandaag