Minister Schultz van Haegen wil een ban op 'mysterieuze' reclameborden en objecten met QR-codes die langs de rijkswegen staan. Alles wat 'niet relevant is voor het rijden' mag voortaan niet langer dan twee seconden de aandacht van een bestuurder trekken. Daarom moet er een eind komen aan het afdrukken van qr-codes op billboards en andere objecten langs de weg.
Verbod op qr-codes langs de weg
dinsdag 6 september 2011
2 min
Qr-spam
Dit voorjaar werd langs de A4 bij Leiderdorp al een levensgrote qr-code verwijderd op last van de minister. Nu is het ministerie het helemaal zat en komt er volgens het Brabants Dagblad nog dit jaar een beleidsnotitie. Op basis daarvan kunnen handhavers makkelijker optredens tegen de 'qr-spam' in het openbare leven. De qr-streepjescodes zijn te scannen door er met mobieltjes een foto van te maken, vervolgens opent er een link naar bijvoorbeeld een webpagina of filmpje.
Verzet
In de marketingwereld stuit het standpunt van het ministerie op verzet. Marketingexpert Igor Beuker, oud-voorzitter van het Interactive Advertising Bureau Nederland, noemt het qr-verbod in een blogpost 'belachelijk'. 'Wat is het volgende dat ze willen verbieden? Billboards met modellen in lingerie? Misschien moeten we uitrekenen hoeveel ongelukken er worden veroorzaakt door billboards met zonnige bestemmingen?' Beuker vraagt zich ook af wie precies moet bepalen welk billboard wel en niet door de beugel kan. 'Komt er een consumentenpanel dat beoordeelt of billboards wel relevant genoeg zijn? Politici zouden zich eens op relevantere dingen dan dit moeten richten.'
Tekst: Tonie van Ringelestijn
Terug naar overzicht nieuws >>>