Verkeer en Mobiliteit tijdens Le Grand Départ 2010

dinsdag 29 juni 2010
timer 6 min
Nederland is dit jaar gastheer van de twee grootste wielerevenementen ter wereld. Na de start van de Giro in Amsterdam is begin juli Rotterdam aan de beurt met de Grand Départ van de Tour de France. Een enorme verkeerskundige uitdaging met grote gevolgen voor stad, inwoners en forensen.
Verkeer en Mobiliteit tijdens Le Grand Départ 2010

{igallery 60}

Verkeer en Mobiliteit tijdens Le Grand Départ 2010

Nederland is dit jaar gastheer van de twee grootste wielerevenementen ter wereld. Na de start van de Giro in Amsterdam is begin juli Rotterdam aan de beurt met de Grand Départ van de Tour de France.

Interview producent Veiligheid en Mobiliteit


Leuk voor het (wieler)publiek, maar een flinke uitdaging vanuit verkeerskundig perspectief. Want hoe organiseer je de toestroom van zeshonderd duizend bezoekers, pers, organisatiemedewerkers en wielrenners?  Laat staan de enorme complexiteit van twee wielerparcours door de binnenstad van Rotterdam. Verkeer in Beeld sprak met Rob Langenberg van eventbedrijf Shivers, producent Veiligheid en Mobiliteit van Le Grand Départ Rotterdam 2010.


Vergunningaanvraag


November 2008 werd bekend dat Rotterdam Utrecht en Dusseldorf had verslagen bij de lobby met de Amaury Sport Organisation om Le Grand Départ te mogen organiseren. Vanaf dat moment is de Projectgroep Grand Départ Rotterdam 2010, onder leiding van projectdirecteur Wim Hoogendoorn,  verantwoordelijk voor de organisatie. De grootste klus is het regelen van de vergunningaanvraag met daarin het activiteitenprogramma, het veiligheidsplan en het mobiliteitsplan. Dit gigantische dossier moet alle hulpdiensten en eindverantwoordelijke burgermeester Aboutaleb overtuigen dat het verantwoord is de start van de Tour plaats te laten vinden en de vergunning te verlenen. De aanleg van het dossier is uitbesteed aan evenementenproductiebedrijf Shivers.  

Ieder evenement uniek


Langenberg verklaart de betrokkenheid van Shivers bij Le Grand Départ: “Het faciliteren van een groot evenement als dit is qua verkeers- en mobiliteitsmanagement met niets anders te vergelijken. Het is niet zoals bij wegwerkzaamheden een kwestie van goed georganiseerde afzettingen en omleidingen. Omdat dat wij geen verkeerskundigen zijn maar een productiebedrijf van evenementen, kunnen wij alle voorwaarden van de gemeente en de organisator van de Tour de France goed vertalen naar een operationeel uitvoerbaar productieplan. Verkeerskundige zaken besteden we uit.”

Bezoekers en afzettingen


Het productieplan van Shivers moet twee enorme uitdagingen het hoofd bieden. Ten eerste komt er een uitzonderlijke hoeveelheid mensen af op de start van de Tour. Trein, metro, wegen, parkeerplaatsen, alles moet klaargestoomd worden voor een capaciteit die vele malen hoger ligt dan tijdens een normaal weekend. Ten tweede worden er twee verschillende, rondlopende parcours uitgezet in de stad. Veel gebruikte wegen en bruggen worden hierdoor geblokkeerd. Bewoners, bedrijven, winkelgebieden en kerken worden, tijdelijk maar letterlijk, afgesneden van andere delen van de stad. Hoe garandeer je dan nog steeds dat hulpdiensten te allen tijde iedereen kunnen bereiken? Dat het Erasmus-ziekenhuis, gelegen pal naast het parcours van de eerste etappe, goed bereikbaar blijft? Hoe voorkom je dat woonwijken in de stad vol komen te staan met geparkeerde auto's of dat bewoners opgesloten worden in hun eigen wijk?

Fase 1. Brainstorm en inventarisatie


Deze en nog honderden andere vragen moesten worden beantwoord  alvorens een plan van aanpak kon worden opgesteld. Zo werd deze eerste en ook meteen de langste fase van de organisatie van het evenement. Langenberg: “Voor Le Grand Départ gingen we om tafel met alle betrokken partijen voor een uitgebreide brainstormsessie rondom de vraag: wat betekent dit evenement voor Rotterdam? Daaruit kwam een enorme inventarisatie van situaties, problemen, oplossingen, adviezen en belangen die moesten worden geordend op prioriteit. In het geval van Le Grand Départ ligt de hoogste prioriteit bij de hulpdiensten, die moeten altijd en overal binnen zes tot acht minuten ter plekke kunnen zijn. De inwoners en forensen van de stad zijn prioriteit nummer twee. Op vrijdag moet er immers gewoon gewerkt worden in Rotterdam en bewoners moeten vrij hun wijk in en uit te kunnen. Maar zonder toeschouwers geen geslaagde start van de Tour, dus de regie van de stroom bezoekers is het volgende belangrijke aandachtspunt.”


Fase 2. Structureren


De volgende stap was het structureren van de inventarisatie. Langenberg: “Dat deden we aan de hand van een 'vlekkentekening' van de stad en aanvoerwegen. Een vlek op de kaart staat voor een specifieke 'wat en wanneer'. Hierbij werkten we van datgene wat vaststaat naar datgene wat nog flexibel is.” Vast staat bijvoorbeeld de PPO route vanaf Le Point de Passage Obligé, het verplichte verzamelpunt waarvandaan alle direct bij de Tour betrokken partijen (organisatie, wielrenners, media) naar hun bestemming worden geleid. De PPO route wordt door de ASO bepaald met één doel: hoe krijgen we het hele 'Cirque de Tour' de stad in en uit, zonder onderbrekingen. “Dat is één van de vereisten van de ASO, de PPO route is heilig. Als lokale organisatie van Le Grand Départ werk je daaromheen.”

De parcours


Ook de parcours door de stad  zijn in samenwerking met de gemeente Rotterdam door de ASO bepaald, aan de hand van onder andere afstand, windrichting en interessante routeonderdelen. Het parcours van de proloog op zaterdag loopt door een ander deel van de stad dan het parcours van de eerste etappe op zondag. Belangrijke 'vlekken' zijn dan  het Ahoy-Zuidplein (start/finish proloog) en de Erasmusbrug (onderdeel proloog en start eerste etappe.) Vrije routes voor ambulance en brandweer zijn volgens de prioriteitenlijst van nog groter belang, maar wel flexibel. Langenberg: “Deze verkeersvrije routes zijn berekend rondom de door ASO vastgelegde parcours. Maar in het geval van calamiteiten kan het zijn dat de hulpdiensten bij speciale doorlaatposten het parcours oversteken.”


Fase 3 Splitsing hoofdscenario's


Om aan de 'vlekken' op de vlekkentekening maatregelen te verbinden, moesten belangrijke programmaonderdelen en situaties worden onderverdeeld in hoofdscenario's. In het geval van Le Grand Départ zijn dit het scenario van vrijdag en zaterdag met het parcours van de proloog, en het scenario van zondag met de route van de Tour de Ville en de start van de eerste etappe. Toen de originele inventarisatie eenmaal was gestructureerd aan de hand van zowel geografische aanduidingen als tijdstippen, werden de grootste consequenties van de wielerrace voor de stad duidelijk.

Download hier de kaarten van de proloog en de Tour de Ville en start eerste etappe.

Het uitgebreide, zes pagina's tellende artikel leest u in Verkeer in Beeld magazine #3.

 

Terug naar overzicht projecten >>>