Verkeerslawaai groeiend gezondheidsprobleem

maandag 29 maart 2010
timer 3 min
De bewijzen stapelen zich op dat omgevingslawaai de gezondheid van de Nederlandse bevolking aantast. De overheid moet daarom een halt toeroepen aan het toenemende lawaai van weg-, spoor- en vliegverkeer. Dit betoogde Jaap Jelle Feenstra, de voorzitter van de Nederlandse Stichting Geluidshinder.
Verkeerslawaai groeiend gezondheidsprobleem


Handhaving ontoereikend


Volgens de voorzitter heeft beschikbare wet- en regelgeving bij een voortdurende toename van verkeer, de totale geluidsdruk niet doen afnemen, onder andere omdat de overheid de handhaving ontoereikend effectief en scherp heeft georganiseerd. Op de NSG geluidshinderdag werd een beeld geschetst van de ambities die de opstellers van de Wet geluidhinder zo'n veertig jaar geleden hadden. Naar nu blijkt is daar slechts een klein deel van gerealiseerd. Afzonderlijke bronnen, variërend van vliegtuigen tot grasmaaiers, zijn stiller geworden, maar de toename van activiteiten heeft de totale geluidsdruk doen toenemen.

Risico voor de gezondheid


In de loop der jaren blijkt uit inventariserend onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar het voorkomen van geluidshinder dat het aantal gehinderden iedere keer toenam. CE Delft voerde in 2008 in opdracht van de Europese federatie voor trans-port en milieu, een onderzoek uit naar de invloed van geluidshinder op de gezondheid. De resultaten toonden aan dat verkeerslawaai het risico op gezondheidsproblemen vergroot en dat jaarlijks ruim 245.000 Europeanen te maken kunnen krijgen met cardiovasculaire ziektes veroorzaakt door het verkeerslawaai.

Miljoenen gehinderd


Nationale en internationale instanties zoals de Wereld Gezondheid Organisatie, TNO, het RIVM, GGD's en universiteiten stellen keer op keer vast dat de gezondheidsschade van lawaai groot is. In Nederland krijgen elk jaar honderden mensen, die wonen op geluidsbelaste plaatsen een hartinfarct, wordt van honderdduizenden mensen de slaap regelmatig verstoord, waardoor ze niet goed zijn uitgerust en overdag niet goed kunnen functioneren en ondervinden miljoenen mensen ernstige hinder.

Elektrisch wegverkeer


Elektrisch aangedreven vervoer biedt een veelbelovend perspectief. De opmars van de elektrische auto en scooter kan vooral in woongebieden soulaas bieden aan enerzijds de voortgaande groei van mobiliteit en anderzijds de breed ervaren maatschappelijke wens ten gunste van duurzaamheid en gezondheid. Er is veel inspanning van overheid, industrie en maatschappij nodig om Nederland op deze wijze ' hoorbaar stiller' te maken.

Promotie E-scooter


De NS heeft momenteel voor het aanvullend vervoer naast de (OV-)fiets ook de e-scooter beschikbaar. De NSG onderzoekt welke acties kunnen worden ingezet om de e-scooter te promoten met een focus op het gebruik voor woon-werkverkeer en door jongeren. Op de NSG geluidshinderdag in Utrecht werd een intermezzo verzorgd door studenten van de opleiding 'artiest' van het ROC Tilburg om de e-scooter in de schijnwerpers te plaatsen. Op 28 april, internationale geluidbewustwordingsdag, zal de NSG een publiekscampagne starten waarmee het gebruik van de e-scooter wordt bevorderd.

Download hier het rapport over geluidshinder van CE Delft 'Traffic noise reduction in Europe'