Verkeersmanagement met 'de' fiets

dinsdag 24 april 2012
timer 2 min
De fiets is heel belangrijk. Maar de fiets houdt de auto op en die is veel belangrijker. Daarom krijgt de fiets geen voorrang, niet meer ruimte op de weg, geen groene golven en is stallen een groeiend probleem. Een lastpost voor het verkeermanagement?  
Verkeersmanagement met 'de' fiets

Langzaam Verkeer


Met de toename van verschillende soorten langzaam verkeer (LV) is het er ook niet makkelijker op geworden. Bestaande regels helpen ook al niet. Want regels zijn 'nooit' geschikt om nieuwe problemen op te lossen. En het LV mag natuurlijk niet de auto pesten.

Fietspad of rijbaan?


De brommers en brommobielen zijn naar de rijbaan gedirigeerd. Race- en ligfietsen moeten op het fietspad, ondanks hun snelheid. Evenals de bakfiets, fiets met aanhanger of 'skeelerrijder'. Scootmobielen en segways mogen echter op het fietspad (ca 20 km/u) én op het trottoir (max 6 km/u) en velomobielen mogen op het fietspad en de rijweg.  
Hé, het kan dus, één voertuig met verschillende benaderingen!

De sleutel


Dat is dus de sleutel: een fysieke splitsing van het verkeer op basis van snelheid, niet op voertuigtype. Ook op snelwegen biedt dat nieuwe mogelijkheden.

Joep Dickhaut - Movinnio

Meediscussiëren over dit onderwerp? Kijk dan op verkeerinbeeld.nl/linkedin!


 

Terug naar overzicht columns >>>