Twijfels verkeersveiligheid station Hoevelaken
Station Hoevelaken wordt in 2011 nog niet in gebruik genomen. Dat blijkt uit de planning van Rijkswaterstaat als het gaat om komend jaar nieuw te openen stations. Met name de verkeersveiligheid baart veel omwonenden zorgen.
Verkeersveiligheid station Hoevelaken
woensdag 29 december 2010
2 min
Planning B&W en ProRail
In antwoorden op vragen van PROgressief21 zegt het Nijkerkse college van burgemeester en wethouders met ProRail in gesprek te zijn over een openstelling in 2012. Dat is dan wel afhankelijk van de voortgang van de bestemmingsplanprocedure en de inpassing in de dienstregeling voor 2013. In de planning van ProRail, zoals deze bekend is blijkt dat de openstelling niet voor 2013 of 2014 is te verwachten. Daarmee loopt de vertraging van het station op tot minimaal vijf jaar.
Verkeersveiligheid in opspraak
In 2008 ging wethouder Henk Lambooij er nog van uit dat het station in 2009 in gebruik kon worden genomen. Streven was het station bij de nieuwe dienstregeling die in december inging te openen. Inmiddels speelt het opstellen van een bestemmingsplan door de gemeente Amersfoort de snelle realisatie van het station parten. Met name de verkeersveiligheid baart veel omwonenden de nodige zorgen. Met name fietsers die over een zes meter breed viaduct naar de stalling moeten rijden zetten grote vraagtekens bij hun veiligheid. Dat komt omdat ook ander verkeer druk gebruik maakt van deze weg.
Mogelijke oplossingen
Voor veel mensen is een verkeersafwikkeling aan de noordzijde een oplossing. Deze gaat dan over het Intres terrein in Hoevelaken. Hier is nu een P & R gepland voor 88 auto's. De kans is groot dat omwonenden, indien de gemeente Amersfoort vast houdt aan het huidige plan, naar de Raad van State gaan. Behandeling van de bezwaren kan dan gemakkelijk een jaar op zich laten wachten. Mede omdat het gangbaar is dat het hoogste Nederlandse rechtscollege zich dan laat adviseren door deskundigen.
Toetsen verkeersveiligheid
De verwachting is dat het bestemmingsplan in januari door de gemeenteraad van Amersfoort wordt behandeld. Maar duidelijk is al dat de CDA-fractie dan gaat aandringen op een second-opinion als het gaat om het toetsen van de verkeersveiligheid. Indien de meerderheid van de gemeenteraad met het verzoek van het CDA instemt betekent dit een aanzienlijke vertraging voor het bestemmingsplan definitief kan worden vastgesteld. Daarna kunnen omwonenden eventueel nog in beroep bij de Raad van State. Ook dit kan voor de nodige vertraging zorgen. Het tijdstip van realisering is daardoor hoogst onzeker.
Terug naar overzicht nieuws >>>