Vervoer duurzamer maken: investeringen OV relatief duur

dinsdag 13 oktober 2015
timer 2 min
Investeringen in openbaar vervoer zijn een relatief dure manier om vervoer duurzamer te maken. Het zou effectiever zijn om in te zetten op elektrisch vervoer, telewerken of bouwen bij stationslocaties. Dit blijkt uit NWO-onderzoek van Ties Brands van Goudappel Coffeng.

Voor zijn onderzoek bouwde Brands een model ‘om maatregelen op het gebied van duurzaam vervoer door te rekenen om daarmee het beste ‘compromis’ te vinden tussen elkaar soms beconcurrerende beleidsdoelstellingen'. Hij probeerde dit model uit voor de Stadsregio Amsterdam.

 

OV-maatregelen relatief duur

Brands zag in zijn onderzoek dat er elke ochtendspits bijna 4000 uur reistijd, ruimtebeslag van 2000 geparkeerde auto’s óf meer dan 12 ton CO2-uitstoot te besparen valt. Maar volgens Brand kan dat niet allemaal tegelijk: “Je moet dus keuzes maken.”

 

Uit zijn model komt naar voren dat ‘elke extra euro exploitatiebijdrage aan het openbaar vervoer gemiddeld leidt tot 6 minuten minder reistijd, 0,07 minder geparkeerde auto’s en 0,5 kilo minder CO2-uitstoot’. OV-maatregelen zouden relatief duur zijn om klimaatdoelstellingen dichterbij te brengen: per kilo CO2-uitstoot € 1,10. Het stimuleren van elektrische voertuigen zou €0,35 per kilo kosten en het stellen van strengere milieueisen aan voertuigen €0,11 per kilo.

 

P+R-voorzieningen

Brands heeft onder andere het openen van P+R-voorzieningen onderzocht. Deze maatregel blijkt goed te zijn voor de totale reistijd in een gebied, maar heeft geen gunstig effect op het klimaat. Enerzijds zullen automobilisten het laatste stuk met het OV gaan reizen, anderzijds is er ook een ‘omgekeerd effect’: er zullen ook OV-reizigers eerst een stuk met de auto gaan rijden, naar die nieuwe P+R-voorziening. Hierdoor neemt de totale CO2-uitstoot toe en is het beter om te investeren in meer treinen per uur.

 

Vaste kilometerheffing voor auto’s

Maar volgens Brands ‘is het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoersysteem alleen niet voldoende’. Een vaste kilometerheffing voor auto’s zou het effectiefst voor ruimtebeslag en CO2-doelstellingen zijn. Een andere maatregel is het voorkomen of verkorten van verplaatsingen, bijvoorbeeld door een focus op telewerken en diensten. Of door nieuwe woningen te bouwen en werkgelegenheid te creëren in de buurt van treinstations.

 

Lees hier meer over het NWO-onderzoek van Ties Brands.

 

Bron: website VerDuS

Het model kijkt onder meer naar de CO2-uitstoot.