Verwarring veroorzaakt hardrijden

maandag 18 april 2011
timer 3 min
Verwarring over maximum snelheid leidt tot te hard rijden Het beste middel om de snelheid in het verkeer omlaag te brengen, is uniformiteit en logica, zegt hoogleraar Verkeersveiligheid Fred Wegman van de TU Delft. ,,Automobilisten op een zestigkilometerweg moeten wéten dat het een zestigkilometerweg is, anders rijdt iedereen te hard.”
Verwarring veroorzaakt hardrijden

 

Uniformering


De provincie Friesland werkt al aan uniformering van wegen, door bijvoorbeeld alle parallelwegen langs snelwegen in te richten als zestigkilometerzones. Deze week werd de eerste geopend, bij Wolvega. Maar naast de provinciale zijn er ook de gemeentelijke 60 km-zones. Die richten hun wegen naar eigen goeddunken in. Sipke van der Meulen van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) stelt dat gemeenten nogal eens experimenteren met verkeersmaatregelen. ,,Daarnaast bestaan veel omgevingsverschillen tussen gebieden.

Duidelijke regelgeving


Vroeger waren de regels eenvormiger, zegt Wegman. ,,Er bestond duidelijke regelgeving over hoe hard je mocht rijden. Die regelgeving is er nu niet meer. De wegbeheerder bepaalt de maximumsnelheid. Het is prima dat de rijksoverheid niet alles bepaalt en het meer aan wegbeheerders overlaat, maar die moeten wel een leidraad hebben.”

Advies


Het ROF probeert in Friesland wegbeheerders bij te staan met adviezen. Verder werkt het nationaal kenniscentrum voor infrastructuur CROW op het moment aan een richtlijn voor wegontwerpen, die eind 2012 klaar moet zijn. ,,Maar uiteindelijk besluit de gemeente of provincie”, zegt Van der Meulen. Door die verspreide verantwoordelijkheden en verschillende aanpakken wordt het er niet logischer op voor de automobilist. Zelfs in de bebouwde kom is het voor weggebruikers niet altijd duidelijk hoe hard hij mag rijden, zegt Van der Meulen.

Inrichting


Gedeputeerde Adema is het hem eens. ,,De inrichting van een weg is belangrijk. Als je makkelijk zeventig kan rijden op een weg en er staat alleen een bordje van dertig bij, dan werkt dat niet. Het openbaar ministerie wil in zo'n geval vaak niet handhaven omdat het geen nut heeft. Dat snap ik wel.”

Onbewust


,,Mensen rijden meestal niet bewust te hard”, zegt hoogleraar Verkeer en Transport aan de Universiteit van Groningen Karel Brookhuis. ,,Als je het mensen vraagt, zeggen ze vaak dat ze te snel gaan omdat anderen ook te hard rijden. Als je een mooie tachtigkilometerweg hebt en iedereen rijdt te hard, dan doe jij dat ook. Behalve als er een Daf voor je rijdt.”

Klinkers


Op de maatregelen bij de Stroobossertrekweg heeft Brookhuis, net als veel omwonenden, wel wat aan te merken. ,,Wanneer je ergens klinkers in de weg legt, zullen mensen misschien minder hard rijden, maar het zorgt altijd voor meer geluidsoverlast. Dat kan iedereen bedenken - behalve de ingenieurs.”

Versmallen


Een betere maatregel volgens hem is het versmallen van de weg. ,,Daarvan is bekend dat het zorgt voor lagere snelheden. Sommigen zeggen dat het onveiliger is, maar als mensen minder hard rijden, kun je zeggen dat het weer meevalt.” Maar hardrijders zullen er altijd blijven. ,,Soms rijden mensen ook gewoon hard omdat ze het leuk vinden of de weg goed kennen. Het mag niet, maar daar doe je weinig aan.”

Bron: Friesch Dagblad
 

Terug naar overzicht nieuws >>>