Consumenten zijn meer tevreden met parkeren dan drie jaar geleden. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek van marktonderzoekbureau Trendbox in opdracht van Vexpan Platform Parkeren Nederland.
Vexpan Parkeeronderzoek 2010
vrijdag 17 september 2010
3 min
Vervolgonderzoek
Het onderzoek, dat een vervolg is op het parkeeronderzoek van drie jaar geleden, vertegenwoordigt de Nederlandse bevolking van achttien jaar en ouder die in het bezit is van een auto. De heer ing. W.H. van der Heide, vice-voorzitter van de Vexpan: “Niet alleen kunnen mensen tegenwoordig eerder een plek vinden, ook de kwaliteit van de parkeerplekken wordt positiever beoordeeld.”
Huidige eisen aan een parkeerplek
De eisen aan een parkeerplek verschillen per soort parkeerplek. Voor parkeerplaatsen bij veelvuldig gebruik (wonen en werken), zijn de belangrijkste eisen van de consument: gratis, altijd plaats, veilig en dichtbij. Bij het winkelen worden met name veiligheid en goede verlichting als zeer belangrijk ervaren. Bij uitgaan en dagjes uit is een veilige en goed verlichte parkeerplek ook de belangrijkste eis. Op dat moment wil men daar ook extra voor betalen.
Extra faciliteiten geen must
Een schone parkeerplek wordt overigens niet extra gewaardeerd. Evenals extra faciliteiten in een parkeergarage zoals een toilet: daar heeft men in ieder geval geen extra geld voor over. Slechts weinig mensen zijn bereid te betalen voor reisinformatie. De mensen die wel bereid zijn, betalen het liefst een klein bedrag per keer. Als het over betalen gaat, wil men het liefst betalen per minuut, ook al is dat relatief duurder. Maar liefst 80 procent betaalt liever 5 cent per minuut (in feite 3 euro per uur), dan in een keer 2,50 euro per uur.
P+R ondervinden brede steun
Parkeervoorzieningen aan de randen van de steden, zodat je met het openbaar vervoer verder de stad in kunt, ondervinden brede steun. Maar het gebruik maken van die voorzieningen is een ander verhaal: 'Park & Ride is mooi, maar niet voor mij.' Als men parkeren te duur vindt, komt het gebruik maken van P+R als laatste alternatief naar boven. Het openbaar vervoer wordt door de meerderheid van de mensen pas als alternatief overwogen als het parkeren meer dan 10 euro kost. Bij bedragen boven de 20 euro kiest de overgrote meerderheid voor het openbaar vervoer.
Gratis veiligheid
Men onderkent dat parkeren veiliger wordt door meer in parkeergarages en minder op straat te parkeren. Maar veel mensen zijn niet bereid meer te betalen als er meer in parkeergarages kan worden geparkeerd.
Parkeercongres 2010
Meer over dit Parkeeronderzoek hoort u tijdens het Parkeercongres 2010, dat 7 oktober zal plaatsvinden in Burgers' Zoo Arnhem. Klik hier voor meer informatie en het volledige programma.
Klik hier voor de publicatie Vexpan Parkeeronderzoek 2010.
Terug naar overzicht nieuws >>>