Vier aanvliegroutes om Europese steden in beweging te houden
Het onderzoek is eind 2015 uitgevoerd onder 1900 Europese Xerox-OV-reizigerspanels, verspreid over 19 steden, waaronder in Nederland. "Dit is het eerste onderzoek dat we doen naar de beleving van het openbaar vervoer door reizigers", zegt Louis Frank, Vice President Business Development voor de International Public Sector bij Xerox. Deze organisatie levert hardware, software én zo nodig eigen personeel voor mobiliteitsdiensten als on- en offstreet parkeren, openbaar vervoer en tolheffingen.
Reden voor de enquête is de wens van Xerox om het moderne stadsvervoer te verbeteren. Frank: "Daarvoor willen we inzicht krijgen in de mening van de OV-consument over het actuele service-aanbod. De resultaten vertalen we in een betere services."
Nederland loopt achter
Opvallend aan de uitslagen van dit Europese onderzoek vindt Frank dat Nederland duidelijk achterloopt in het gebruik van digitale hulpmiddelen voor reisinformatie. "Terwijl het smartphone-gebruik juist hoger is." Een van de redenen is mogelijk dat forenzen in andere landen gemiddeld een langere reistijd accepteren, tot wel 2,5 uur.
Het onderzoek leverde veel ideeën op die geclusterd zijn in vier thema’s om meer reizigers te verleiden tot gebruik van duurzame transportmiddelen, waaronder openbaar vervoer. Dit zijn: een multimodale focus, verbeter de klantervaring, een actief parkeerbeheer en mobiliteit als dienst.
Gebruik data-analytics
De resultaten zijn ook voorgelegd aan Richard Harris, Solutions Director bij Xerox en bestuurder bij diverse internationale ITS-organisaties, waaronder IRF, ITS UK en ERTICO. Zijn reactie: "Steden moeten meer gebruik gaan maken van data-analytics. Daarmee brengen ze niet alleen knelpunten in kaart, maar herkennen ze ook nieuwe patronen in het reisgedrag en kunnen ze zo nieuwe diensten sneller in de praktijk brengen."
Europeanen hebben overigens niet echt een eenduidige mening over de voordelen van nieuwe technologie voor de vervoersector. Ze weten niet of we allemaal aan de elektrische of zelfrijdende auto gaan, maar het merendeel weet wel dan beter OV van grote invloed is op het economisch welzijn van de stad.