Vijf innovatieve concepten voor ontwerp fietssnelweg Groningen-Assen

donderdag 9 juni 2016
timer 2 min
Twee provincies (Groningen en Drenthe) en 5 gemeenten op de lijn Groningen-Assen buigen zich over een 30 kilometer lange fietssnelweg Groningen-Assen. Om tot het beste ontwerp te komen zijn vijf ontwerpbureaus gevraagd om met het ultieme voorstel te komen. Deze aanpak en de vijf voorstellen zijn gepresenteerd op het Nationaal Fietscongres op 2 juni in Groningen.

Drents gedeputeerde Henk Brink lichtte de uitvraag toe: ‘We zullen niet kiezen voor een van de vijf voorstellen, maar uit de voorstellen de beste ideeën en elementen kiezen. De fietssnelweg moet natuurlijk ‘snel’ zijn over een lengte van 30 kilometer, maar ook een functie houden met de tussenliggende landschappen en een relatie houden met de tussenliggende kernen. Doel van de fietssnelweg is om meer automobilisten op dit traject te verleiden om op de fiets te stappen.

 

Stefan Bendiks van Artgineering, Pieter Schengenga van H+N+S Landschapsarchitecten, Jan- Paul de Beer van Springlab, Tim Verver van Cycling lab (Sweco) en Peter van den Broek van Merkmakers presenteerden kort hun visies op de nieuwe fietssnelweg.

 

Rijstrookscheiding

Stefan Bendiks benadrukte het belang van meerkeuzes via meerdere routes en waarschuwde ervoor om de fietssnelweg in de steden niet ‘los’ te maken van het overige verkeer. ‘Denk aan het netwerk en zorg ervoor dat de fiets onderdeel blijft van de stad.’ Pieter Schengenga nam het gebruik voor sport als een van de hoofddoelen. Zo kwam zijn bureau met een fietssnelweg met rijstrookscheiding. ‘Net als op de snelweg zullen de fietsgroepen organisch een eigen rijstrook met eigen sfeer en snelheid kiezen’, is zijn overtuiging.

 

Importproduct

Tim Verver presenteerde een fietssnelweg als Parkway met het Noord-Willemskanaal als drager en een iconische berg dat onderweg dient als rustpunt en als verblijfsplek met attracties. Jan- Paul de Beer geeft ruimte aan interactieve kunst als tegenreactie op het woord snelweg en als tegenreactie op een lange saaie weg. Iedere dag een andere beleving moet de fietssnelweg spannen en uitdagend maken. En Peter van den Broek sloot zich daar ten slotte bij aan. Zijn bureau gaat ook uit van een snelweg die desnoods aan de stadsrand ondergronds gaat zodat je in het tussenliggende landschap verbaasd bent over wat je tegenkomt op deze route. Sterker nog: maak er een importproduct van van wereldformaat. Laat mensen komen kijken.