Voertuigtoegang in Den Haag slim gereguleerd
Met ongeveer 450.000 inwoners is Den Haag de op twee na grootste stad van Nederland, na Amsterdam en Rotterdam. De stad staat bekend als het centrum voor politiek en internationaal recht. Waar Amsterdam de hoofdstad van Nederland is, is Den Haag de zetel van de regering van het Nederlandse Koninkrijk en meer dan 100 ambassades en consulaten. Samen met steden als New York en Genève is Den Haag een belangrijke stad voor de Verenigde Naties, met zijn Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Strafhof.
De historische stad, gelegen aan de Noordzeekust, is ook een belangrijke toeristische bestemming. Tijdens de zomermaanden bezoeken veel mensen de stranden in de buurt van de stad. Daarnaast trekt Den Haag veel internationale organisaties aan. Het is de thuisbasis van het internationale hoofdkantoor van Royal Dutch Shell en tal van andere grote nationale en internationale bedrijven.
De stedelijke verkeersuitdaging
Steden als Den Haag worden geconfronteerd met een groeiend aantal mensen en voertuigen in de smalle infrastructuur van het historische stadscentrum. Een veilige manier door het stadsverkeer vinden is voor de meeste mensen die in de stad wonen en werken niet gemakkelijk. Laat staan bezoekers en toeristen.
Voetgangers en het enorme aantal fietsers worden dagelijks geconfronteerd met het resultaat. Voertuigen vervuilen, bezetten veel openbare ruimte wanneer ze geparkeerd zijn, veroorzaken files en vormen ook een potentieel veiligheidsrisico. Den Haag wordt optimaal uitgedaagd als overheidskapitaal om demonstraties, manifestaties en VIP-bezoeken mogelijk te maken en om de veiligheidsniveaus waar nodig te verhogen.
Risico’s beperken
Voertuigen zijn de nummer één vervoerswijze in stedelijke omgevingen in de wereld. De meeste steden zien dat de meerderheid van goederen- en personenvervoer wordt uitgevoerd door auto's, vrachtwagens, taxi's, bussen en andere gemotoriseerde voertuigen. Daarom is het noodzakelijk dat steden als Den Haag deze voertuigen kunnen faciliteren om hun werk te doen, terwijl burgers en bezoekers genieten van de winkelstraten, musea, stranden en andere toeristische bezienswaardigheden.
Helaas kan de trend waarin voertuigen worden gebruikt als wapens in steeds meer incidenten van terroristische aard, niet worden genegeerd. Het is onmogelijk om steden 100 procent te beschermen tegen aanvallen met voertuigen, maar de autoriteiten in Den Haag hebben strategieën ontwikkeld om de dreiging te verminderen.
Aantrekkelijke openbare ruimtes
Steden kunnen nooit volledig vrij van voertuigen zijn. Beperkte toegang tot voertuigen is essentieel voor verschillende functies, zoals voor persoons- of openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten of logistieke doeleinden. De gemeente Den Haag wilde niet alle voertuigen uit het stadscentrum weren, maar alleen het aantal geparkeerde voertuigen op straat en doorgaand verkeer verminderen. Met de implementatie van één systeem dat alle voertuigtoegangen tot specifieke zones regelt, zorgt Den Haag ervoor dat alleen geautoriseerde voertuigen deze zones kunnen betreden als ze daarvoor toestemming hebben. Hierdoor veranderden de straten en pleinen van voertuig-dominante gebieden naar aantrekkelijke en veilige openbare ruimtes voor voetgangers en fietsers.
Dynamische toegangscontrole
In 2010 besloot de gemeente Den Haag een speciaal toegangscontrolesysteem in te voeren dat de toegangen van het stadscentrum met innovatieve technologie controleert. Dynamische fysieke bollards voorkomen effectief dat ongeautoriseerde voertuigen binnenkomen. Automatische voertuigidentificatiesystemen, zoals RFID en ANPR, zorgen ervoor dat bewoners, politieauto's, taxi's met vergunning, overheidsauto's en hulpvoertuigen gemakkelijk toegang krijgen zonder de veiligheid in gevaar te brengen.
Retailleveranciers kunnen worden voorzien van een vrijstelling en kunnen toegang krijgen op bepaalde dagen in specifieke tijdzones gedurende de week. Dit toegangscontrolesysteem is gebaseerd op Nedap MOOV, een web-gebaseerd technologieplatform, specifiek ontwikkeld voor het beheer van voertuigtoegang in stedelijke omgevingen. MOOV maakt het op afstand controleren en managen (24/7) van video, intercom, RFID, ANPR, grondlussen, verkeerslichten en dynamische voertuigbarrières zoals bollards mogelijk.
Rampenbeheersing
De Veiligheidsregio Haaglanden is verantwoordelijk voor rampenbeheersing in de regio Haaglanden. Nedap MOOV '112' ondersteunt het initiatief. Onderdeel van dit initiatief is dat alle hulpvoertuigen, politie auto's, ambulances en brandweerauto's in deze veiligheidsregio zijn uitgerust met een RFID-tag. In het geval van een kritieke situatie kunnen deze nooddiensten automatisch alle voertuigbarrières snel, veilig en zonder vertraging passeren.
Veiliger en aantrekkelijker stadscentrum
Net als in veel andere Europese steden en dorpen, is de openbare weginfrastructuur in het centrum van Den Haag nooit ontworpen voor de enorme groei van mensen die met de auto, het openbaar vervoer, de fiets of te voet in de stad komen. Elke dag delen burgers en bezoekers de openbare ruimtes, straten, pleinen en parken in de stad. Den Haag is een perfect voorbeeld waarbij het stadsbestuur besloot om de gebruikers te beschermen bij hun uitdaging in het stedelijk verkeer.
Het grote voordeel van Nedap MOOV is dat de mensen en voertuigen in beweging blijven, terwijl de beveiligings- en veiligheidsniveaus zijn geoptimaliseerd. Burgers worden beter beschermd zonder de stad te dwingen volledig tot stilstand te komen. Meer dan 70 steden in Nederland zetten Nedap MOOV in en kunnen slim omgaan met alle huidige en toekomstige uitdagingen op het gebied van mobiliteit, beveiliging en veiligheid. Dit maakt de stad aantrekkelijker, toegankelijker en minimaliseert gevaarlijke situaties.
Over MOOV
- MOOV is een specifiek, web-gebaseerd platform dat alle toegangen van voertuigen tot door het verkeer gereguleerde zones bestuurt.
- MOOV ondersteunt state-of-the-art technologieën voor automatische voertuigidentificatie
- Bewezen systeem dat is geïmplementeerd in meer dan 70 steden in Nederland, waaronder Den Haag met meer dan 70 voertuigingangen
- Schaalbaar systeem voor voertuigtoegangscontrole van één locatie tot meerdere toepassingen en complexe wegeninfrastructuur in de stad
- Optimaliseert verkeersstromen in specifieke zones:
o vermindert het aantal voertuigen dat wordt geparkeerd en doorgaand verkeer
o aantrekkelijke en veilige openbare ruimtes voor voetgangers en fietsers
o lagere CO2- en koolstofemissies
o verbeterde algehele veiligheid en beveiliging - Ondersteunt initiatieven van de Nederlandse veiligheidsregio's voor rampenbeheersing