Volop slimme verkeerstoepassingen tijdens 'Hack the Road'

dinsdag 19 september 2017
timer 2 min
Het circuit van Zandvoort was afgelopen weekend het strijdtoneel van de hackaton 'Hack the Road', georganiseerd door provincie Noord-Holland. De deelnemende teams hadden 48 uur de tijd om een systeem te bouwen, waarmee verkeersinformatie van de provinciale wegen kan worden overgebracht naar 'slimme' zelfrijdende auto's.

De teams bestonden stuk voor stuk uit ontwikkelaars, designers, programmeurs, infrastructuurexperts en deskundigen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. De ideeën van de teams varieerden van het creëren van een groene golf door auto’s die met elkaar in verbinding staan, tot het ontwikkelen van een sensor met bijbehorende app voor de ‘gewone’ auto, zodat deze dezelfde informatie ontvangt van de weg als de ‘slimme’ zelfrijdende auto.

Ei van Columbus

De jury had dan ook een moeilijke taak om uit de veertien deelnemende teams een winnaar te kiezen. Het winnende team had volgens de jury het ei van Colombus gevonden, met een Local Positioning System (LPS) systeem. Dit systeem communiceert met sensoren in de weg en geeft door waar de auto zich op de weg bevindt. In slechte weersomstandigheden, zoals bij sneeuw of zware regenval, kan de auto dan altijd de weg vinden. Een innovatief idee wat goedkoop en snel toepasbaar is.

Doel Hackathon

Veel alledaagse verkeersproblemen kunnen worden voorkomen door het koppelen van de provinciale verkeerssystemen aan de auto’s op de weg. Het prototype dat de deelnemers voor deze hackathon maakten, moet er voor zorgen dat dit kan. Het rijden op de provinciale weg wordt hiermee geoptimaliseerd met een betere doorstroming, veiligheid en minder energieverbruik.

Doorontwikkeling prototypes

De provincie Noord-Holland is tevreden met de resultaten van de hackathon. Het enthousiasme en de inzet van de deelnemende teams hebben in korte tijd innovatieve producten opgeleverd. De winnende drie prototypes worden door de teams en de partners van de hackathon (ingenieursbureau Movares, ingenieursbureau Dynniq en adviesbureau Balance) verder uitgewerkt en getest.