Voor een ziekenhuis is bereikbaarheid van levensbelang
Het Laurentius Ziekenhuis is een van de partners van de Mobility & Transport Innovation Challenge Roermond, waar iedereen die maar wil ideeën kan aanbrengen om de stad aan de Maas bereikbaar te houden. Naast de gemeente, de provincie, RESOLVE en Kragten schoof ook het Laurentius Ziekenhuis van begin af aan om mee te denken over de wedstrijd die 18 mei eindigt in een Boostcamp met zes finalisten. “Het is logisch dat we hier bij zitten”, legt Weijers uit, “We zijn met bijna tweeduizend personeelsleden een van de grootste werkgevers van Roermond. En dan hebben we het nog niet eens over patiënten, bezoekers, leveranciers en hulpdiensten. Die zijn allemaal gebaat bij een goede bereikbaarheid.”
Tegen de binnenstad aan
Weijers begon ooit als kok, maar werkte zich in de loop van de jaren op tot projectleider van het facilitair bedrijf van het Laurentius Ziekenhuis in Roermond. Een mobiliteitsprofessional? Helemaal niet, benadrukt hij. Maar hij vindt het wel leuk om zijn tanden in moeilijke dossiers te zetten: “Ik krijg altijd de projecten waar anderen al over zijn gestruikeld. Die vind ik juist leuk.” Ook het vraagstuk van bereikbaarheid is een pittige. Het ziekenhuis ligt tegen de binnenstad geschurkt, slechts gescheiden door het spoor. Een relatief donkere en smalle tunnel zorgt voor de verbinding tussen ziekenhuis en centrum. Weijers: “Daar alleen al moet je over nadenken, want de tunnel scoort niet goed op sociale veiligheid. En onze personeelsleden komen daar 24 uur per dag doorheen.” Allemaal redenen voor het Larentius dus om dicht betrokken te zijn bij het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) dat op dit moment ontwikkeld wordt en waarin de gemeente de bereikbaarheid tot 2030 vastlegt.
'Alles is logistiek'
Maar daar houdt het wat Weijers betreft niet mee op. “De plannen die voortkomen uit de Mobility & Transport Innovation Challenge Roermond, daar kunnen wij van profiteren. Een ziekenhuis staat of valt met logistiek. Buiten patiëntenzorg is alles in een ziekenhuis eigenlijk logistiek. En dus ook mobiliteit.” Die invloed kan ver reiken. “Neem bijvoorbeeld de inkoop. Als je een toeleverancier hebt die extra reistijd moet berekenen, omdat hij net over die ene weg moet waar het steeds vaststaat, dan kan je misschien beter kijken naar een partij elders en zo voordeliger uitkomen. Maar neem ook de A73. Als daar een chloorwagen kantelt, komt al het verkeer vast te staan. Ook onze ambulances.”
Gelijke monniken, gelijke kappen
Het Laurentius zelf heeft ook niet stilgezeten. Om de bereikbaarheid te garanderen, hebben we betaald parkeren ingevoerd. Ook voor werknemers.” Tenminste, als je meer dan 7 kilometer van het ziekenhuis woont. Woon je dichterbij, dan is met de auto komen sowieso taboe. “Dat geldt voor iedereen, ook voor de specialisten”, legt Weijers uit. “Dat kwam wel op wat protesten te staan. Een ziekenhuis draait niet zonder specialisten, zeiden ze. Maar dat geldt ook voor operatie-assistenten. Gelijke monniken, gelijke kappen dus. De eerste die werd weggesleept was trouwens een specialist. Dat heeft meer gedaan dan welke e-mail dan ook. En de beveiliging ging met de borst vooruit; ze waren niet langer tandeloos.”
Participatiemaatschappij
“Maar vlak het beleid dat voortgekomen is uit de participatiemaatschappij niet uit”, vervolgt Weijers. “Vroeger hadden we alle mensen met een zorgvraag geconcentreerd op een locatie, een verzorgingstehuis bijvoorbeeld. Nu blijft iedereen langer thuis wonen, maar moeten we wel overal langs om zorg te verlenen. Ook in een moeilijk bereikbare binnenstad. Dat vraagt nogal wat.” Voor patiënten die dan weer naar een poli moeten en helemaal geen beroep kunnen doen op vervoer, omdat ze nergens aanspraak op kunnen maken, zet het Laurentius een poolauto in, gerund door vrijwilligers. Eigenlijk wilde Weijers het indienen voor de Mobility Challenge. “Maar ja, als startpartner zou dat niet helemaal eerlijk zijn.”
74 inzendingen, zes finalisten
De Mobility & Transport Innovation Challenge Roermond kent maar liefst 74 inzendingen, veel meer dan verwacht. “Ik word daar enthousiast van”, zegt Weijers. “Terwijl ik niet uit de mobiliteit kom.” Hetzelfde geldt voor een groot deel van de inzenders. Ook betrokken burgers en professionals uit andere vakgebieden hebben een idee ingezonden. De jury bekijkt op dit moment alle inzendingen en kiest 28 april zes finalisten uit. Wil je daar meer over weten en meedenken hoe deze finalisten hun idee ook werkelijkheid kunnen laten worden? Meld je dan nu aan voor de Boostcamp op 18 mei in de Oranjerie in Roermond.