Voorbestaan Stichting Dutch Cycling Embassy zekergesteld
Nederland is wereldwijd bekend als fietsland. We weten hoe we steden moeten inrichten voor dagelijks intensief fietsgebruik en bieden een keur aan fietsproducten. Vanuit het buitenland ontvangt Nederland veel verzoeken om onze fiets-expertise elders te kunnen inzetten. Daarmee wordt aangesloten bij dominante trends in beleid en in de markt: alle wereldsteden tonen een sterke groei en de fiets biedt een gezonde, veilige en duurzame vorm van vervoer. Daarmee sluit fietsbeleid ook aan bij de beleidsprioriteiten van het ministerie van I&M en BuZa over economische diplomatie, urban mobility en luchtkwaliteit.
Wereldwijd
Voor het wereldwijd kunnen aanbieden van de Nederlandse fiets-expertise is de Stichting Dutch Cycling Embassy (DCE) als publiek-private samenwerkingsverband opgezet, mede op verzoek van het toenmalige ministerie van Verkeer & Waterstaat. De DCE vertegenwoordigt de gehele breedte van de Nederlandse fietssector, van onderzoekers tot producenten, van NGO’s tot gemeente en van adviseurs tot ontwerpers. Bij de DCE zijn 20 Nederlandse bedrijven maar ook gemeenten, universiteiten, ngo’s, de Fietsersbond en het Fietsberaad aangesloten. De DCE werkt samen aan de wereldwijde promotie van de Nederlandse fietsinfrastructuur, fietskennis en fietsproducten. De DCE helpt overheden en ambassades in het buitenland met adviezen over effectief fietsbeleid, duurzame mobiliteitsoplossingen en leefbare steden en organiseert een neutrale en deskundige entree voor Nederlandse producenten en adviesbureaus.
Wereldwijd wordt meer en meer geïnvesteerd in fietsmobiliteit. Nederland kan van de miljarden die de komende jaren met name in de sterk groeiende steden worden geïnvesteerd profiteren, vergelijkbaar met het watermanagement. In de afgelopen jaren investeerden de deelnemers van de DCE tijd en geld in het samenwerkingsverband om internationaal contacten te leggen, vragen te beantwoorden, delegaties te ontvangen en presentaties te verzorgen. Om een indruk van de omvangrijke vraagzijde te geven: in 2013 heeft de DCE meer dan 100 activiteiten en projecten in Nederland en in het buitenland verricht en ook voor komend jaar omvat de agenda tientallen kansrijke contacten, met bijvoorbeeld landen als Mexico, Brazilië, Duitsland, Frankrijk etc. Via de DCE komen Nederlandse bedrijven in contact met overheden en kan men in aansluitende contacten tot zaken komen. Dit vergt een neutrale start vanuit de DCE-koepel en veelal een lange adem. Voordat er zaken gedaan kunnen worden, willen veel landen en regionale/lokale overheden eerst kennis en vertrouwen opbouwen. Ook in meer ontwikkelde landen gaat veel promotie, Holland Branding en marktbewerking aan de commerciële contacten vooraf. DCE sluit zich aan bij Connect om elkaars netwerken van bedrijfspartners op elkaar te laten aansluiten en het aanbod van Nederlandse kennis en producten naar het buitenland succesvol te versterken.
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Om de inzet van DCE succesvol te laten zijn, is DCE al langer in gesprek met I&M en BuZa over een publieke financiele ondersteuning, aanvullend op de bestaande, veelal private bijdragen. Betrokkenheid en inzet van het Rijk past bij haar verantwoordelijkheid voor fietsbeleid, stedelijke ontwikkeling en internationale duurzaamheid en bij internationale publieksdiplomatie en het benutten van exportkansen voor Nederlandse kennis en producten. De bijdrage die staatsecretaris Mansveld vandaag namens I&M en BuZa heeft toegezegd omvat 2 ton pj voor een periode van 3 jaar.
Bron: Dutch Cycling Embassy