Vrachtwagens in VRI's regelen groen
Zes partners in een vervoersketen testen een gezamenlijk smart-mobilityconcept rond de bloemenveiling in Aalsmeer. Royal Flora Holland levert de (bloemen)vracht, vervoerder J. Dobbe & Zn. levert twee trucks met een on-boardunit van Rietveld, waarvoor Dynniq nieuwe software leverde. KPN garandeert een sterk 4G-netwerk in het testgebied, de software van twee Vialis-verkeerslichten is aangepast zodat ze met vrachtwagens kunnen communiceren via de Vialis-cloud en de provincie Noord-Holland stelt een deel van haar wegennet beschikbaar voor deze Proof of Concept
Bij de bloemenveiling in Aalsmeer kwamen vertegenwoordigers van de zes partners op 2 juni bijeen, voor de lancering van de praktijkproef en een eerste gezamenlijke testrit. Royal Flora Holland verwelkomde het gezelschap op een warme zomerse dag op de bloemenveiling met een overweldigend frisse bloemengeur.
Elisabeth Post, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Holland, schetste de setting van de proeflocatie: waar de Nederlandse post per jaar zo’n 70 miljoen pakketjes bezorgd en Schiphol 140 miljoen koffers verwerkt, daar veilt en verlaadt de bloemenveilig zo’n 280 miljoen emmers bloemen per jaar. Niet zo gek dus dat er van de 10.000 vrachtwagens in dit gebied één op de vier bloemen transporteert. En dat zijn er nogal wat. Dus als die vrachtwagens minder of niet meer hoeven te stoppen voor een verkeerslicht, is de winst voor economie, verkeerskunde en milieu enorm, benadrukt Post. “Nieuwe technieken die dat mogelijk maken, zonder nieuwe infrastructuur te hoeven aanleggen, zijn meer dan welkom en daar werken we als overheid graag aan mee.” De zes partners werken bovendien ook echt samen en hebben geen opdrachtgever-opdrachtnemerverhouding, roemt Post. De proef als geheel wordt gehouden in het kader van het landelijke programma Beter Benutten.
Hoe werkt het concept
Twee vrachtwagens van J. Dobbe & Zn. zijn normaal al voorzien van een on-boardunit van Rietveld. Via het 4G-netwerk van KPN, dat werkt volgens de internationale ETSI-standaard, maakt de vrachtwagen automatisch contact zo gauw hij binnen het bereik van een deelnemende VRI komt. Deze connectie wordt zichtbaar op het scherm van de on-boardunit. Direct daarop volgt een snelheidsadvies dat rekening houdt met de geldende maximumsnelheid. De vrachtwagen rijdt hiermee versneld of vertraagd op groen af. De proef is meer dan ‘het rijden op groen’ alleen. Het project geldt als een usecase in de ontwikkeling van connected en communicerende voertuig-wegkantsystemen. Bovendien test het de ETSI-standaarden voor telecom-communicatie, ten behoeve van de communicatie voertuig-wegkant.
Opschalen
Voorlopige conclusies: het 4G-netwerk heeft een lage vertragingstijd, is landelijk dekkend en daarmee schaalbaar. De komende maanden wordt de proef dagelijks gemonitord en worden de effecten op rijgedrag en omgeving in kaart gebracht. Uit de proef moet ook blijken of het concept op te schalen is naar meer VRI’s, meer voertuigen en naar andere type voertuigen, waaronder het ov.
Rood en toch groen
Tijdens de eerste proefrit krijgt de vrachtwagen op zijn scherm een rood licht in beeld. Let op, zegt Martin de Vries van Dynniq. ”Dit is het mooiste: heb je rood, dan krijg je alsnog groen.” En inderdaad, met het snelheidsadvies rijdt de vrachtwagen zonder te stoppen alsnog door groen.
Door Nettie Bakker. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld #3/2017