Vroegtijdig en specifiek kunnen beoordelen van verkeersplannen op leefbaarheidsaspecten, versnelt en verbetert ruimtelijke planprocessen.
Vroegtijdig beoordelen verkeersplannen
maandag 9 januari 2012
3 min
Effect
Wat is het effect van deze of deze benuttingsstrategie op luchtkwaliteit, klimaat en omgevingsgeluid? Hoe sneller en hoe specifieker plannen kunnen worden beoordeeld op leefbaarheid, des te minder kans op kostbare en vertragende verrassingen bij de formele milieutoetsing of inspraak. De nieuwe module OtEmission van OmniTRANS brengt de verkeerskundige en de milieukundige vroegtijdig bij elkaar. En weet raad met file-effecten. OtEmissions is vanaf 1 januari 2012 volledig voor de markt beschikbaar.
OtEmission
Het beoordelen en toetsen van ruimtelijke of infrastructurele plannen op milieu-aspecten kan met OtEmission naar voren: niet toetsen nadat de plannen uitgewerkt zijn, maar al tijdens de eerste verkennende zoektocht naar verkeerskundige varianten. OtEmission vertaalt de uitkomsten van de verkeersprognose direct in uitstoot (CO2, NOx et cetera) en geluidsproductie. Dat maakt het mogelijk om vroegtijdig varianten integraal te vergelijken. Risico's en knelpunten die later tot herziening van planfasen kunnen leiden worden aan de tekentafel al zichtbaar, op het moment dus dat bijsturing nog makkelijk kan. Zeker voor MER-gerelateerde vraagstukken is dat een voordeel. Doorlooptijd en kosten van beleidsprocessen gaan daarmee omlaag.
Aanvullende functionaliteit
OtEmission kwam eind 2011 beschikbaar als aanvullende functionaliteit van de defacto marktstandaard voor verkeersmodellering: OmiTRANS. OtEmission maakt gebruik van het Europese Artemis voor emissie-gerelateerde analyses. Voor geluid gebruikt Otemissions de AR-INTERIM-CM methode. Goudappel Coffeng heeft de nieuwe module al toegepast bij projecten voor de Gemeente Deventer, voor de Regio Twente, voor Spijkenisse en in haar Nationale Verkeersmodel (NVM).
File-effecten meenemen in milieu- en geluidanalyses
OtEmissions kan omgaan met de voor een goede leefbaarheidsanalyse onvermijdelijke verkeersdynamiek. Deze verbeterde nauwkeurigheid ten opzicht van het in Nederland vaak toegepaste CAR-model is belangrijk. Eric Pijnappels, hoofd modeltoepassingen van Goudappel Coffeng: \"Waar een file precies staat en de mate waarin verkeer op een bepaalde plek accelereert of decellereert, zijn dominante factoren voor de feitelijke hinder. Met de onomkeerbare trend van de mondige burger die zijn leefbaarheid tot op de rechter beschermd, dient de overheid goed beslagen ten ijs te komen. Staat die file inderdaad daar waar het model dat voorspel? Zijn alle mogelijkheden goed onderzocht?\"
Toepassing
OtEmission is toepasbaar op macroscopisch schaalniveau (bijv Streamline) en op microscopische schaalniveau (bijv VISSIM). In deze beide gevallen wordt er gewerkt met de nauwkeurige manier van voorspellen: dynamisch toedelen. Daarnaast kan OtEmission ook overweg met de traditionele statische toedelingsmodellen, waardoor consistente milieuberekeningen gemaakt kunnen worden.
Dynamisch de nieuwe norm
Goudappel Coffeng verwacht dat gezien de dominantie van verkeersdynamiek voor de leefbaarheidseffecten, het gebruik van dynamische toedelingsmodellen de nieuwe norm wordt. Een groeiend aantal regio's, zoals Eindhoven, Twente, Gouda, Leiden, Maastricht, Apeldoorn, Rotterdam en Amsterdam heeft inmiddels gekozen om hun regionale verkeersmodellen hierop voor te bereiden.
Terug naar overzicht nieuws >>>