Werk aan laatste 3 kilometer Betuweroute begint

vrijdag 9 juni 2017
timer 1 min
De goederenspoorlijn tussen Rotterdam en het Italiaanse Genua is één van de belangrijkste goederenlijnen van Europa. Omdat het goederenvervoer per spoor nog steeds groeit, wordt op het traject Zevenaar-Oberhausen, zo'n drie kilometer lang, uitgebreid van twee naar drie sporen. Later deze maand start ProRail de werkzaamheden.

De huidige spoorlijn tussen Zevenaar en Duitsland is niet berekend op de forse groei van vooral het goederenvervoer. Dat heeft óók effect op het reizigersvervoer. Daarom maakt ProRail het spoor hier klaar voor de toekomst. In enkele maanden tijd stort de spoorbeheerder zo’n 30.000 kubieke meter aan zand, de ondergrond voor het spoor. Nadat het zand gezet is, start ProRail in 2018 met aanleg van het derde spoor zelf.

Meer aanpassingen

Tijdens die werkzaamheden wordt ook de voetgangersbrug Kloosterpad vernieuwd en worden de onderdoorgang bij de Kwartiersedijk en het viaduct bij de Beekseweg (N812) aangepast. In december 2018 moet het nieuwe spoor klaar zijn.

Duitsland vernieuwd ook

Tussen de Nederlands-Duitse grens bij Emmerich en Oberhausen wordt ook gebouwd. Daar legt de Duitse spoorbeheerder Deutsche Bahn 73 kilometer nieuw spoor aan. De Duitse spoorbeheerder begon in januari 2017 met de werkzaamheden. 

Een goederentrein op het Nederlandse traject, dat nu wordt uitgebreid