Staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft besloten dat NOVI Verkeersacademie voortaan een nieuwe wettelijke graad mag uitreiken aan alle studenten die de opleiding tot Verkeerskundig medewerker met goed gevolg afronden. Het gaat om de officiële graad Associate degree.
Wettelijke graad Verkeersacademie
dinsdag 10 augustus 2010
3 min
Relatief nieuw
Het bijbehorende Ad-programma is een opleiding van twee jaar en maakt deel uit van de hbo-bacheloropleiding van NOVI Verkeersacademie. Het Associate degree is een relatief nieuw opleidingsniveau, dat precies tussen mbo-4 en hbo in ligt. De afgelopen jaren is op meerdere hogescholen met dit nieuwe niveau ervaring opgedaan. NOVI Verkeersacademie heeft zich vanaf de oprichting in 2005 tot doel gesteld de opleiding tot verkeerskundig medewerker op dit nieuwe niveau af te stemmen. En met succes, want samen met 38 andere opleidingen heeft de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) geoordeeld, dat de opleiding tot verkeerskundig medewerker aan alle gestelde criteria voldoet.
Groei persoonlijk functioneren
De opleiding tot verkeerskundig medewerker is een antwoord op een duidelijke vraag uit de praktijk. Al lange tijd is er behoefte om mensen met een afgeronde technische mbo-4-opleiding op te leiden voor een baan binnen het werkveld verkeer en mobiliteit. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs een volledige hbo-opleiding te zijn, zo is gebleken uit de vele gesprekken die NOVI Verkeersacademie met uiteenlopende vertegenwoordigers van het werkveld heeft gevoerd. Belangrijk in deze opleiding is dat studenten niet alleen een stevige verkeerskundige basis leggen, maar ook in hun persoonlijk functioneren een duidelijke groei doormaken.
Verzamelen en analyseren
De nadruk van hun verkeerskundige kennis en vaardigheden ligt op het verzamelen en analyseren van beleidsrelevante informatie, het implementeren en concretiseren van geaccordeerde beleidsplannen en het uitvoeren van verkeerskundig beheer en onderhoud. Daarnaast worden studenten verder geschoold op communicatief gebied, zowel schriftelijk als mondeling, en wordt gewerkt aan een verbeterde methodische aanpak, een probleemgerichte houding en aan hun analytische vaardigheden.
Behoefte aan verkeerskundigen
Zowel bij grote als kleine gemeenten, provincies, waterschappen en directies van Rijkswaterstaat blijkt er behoefte te zijn aan verkeerskundig medewerkers. In kleine gemeenten zijn de verkeerskundige uitdagingen vaak beperkt en de salariskosten vaak te hoog om een (ervaren) verkeerskundige gedurende langere tijd aan zich te binden. Een verkeerskundig medewerker met een salaris in schaal 8 of 9 kan hier wel voor continuïteit zorgen en het merendeel van de voorkomende verkeerskundige problematieken voortvarend aanpakken. Bij grotere wegbeheerders kan een verkeerskundig medewerker veel ondersteunend werk verrichten voor verkeerskundigen, waardoor de gedifferentieerde expertise efficienter en effectiever kan worden ingezet.
Kijk voor meer informatie over de inhoud van de studie op www.verkeersacademie.com.
Terug naar overzicht nieuws >>>