Tijdens de opening van Intertraffic Amsterdam 2012 werden de winnaars van de Intertraffic Innovation Award onthuld. De prijzen werden uitgereikt in vijf verschillende categorieën: 'Infrastructuur', 'ITS verkeersmanagement', 'Veiligheid', 'Parkeren' en 'Smart Mobility'.
Winnaars Intertraffic Innovation Award
woensdag 4 april 2012
4 min
ITS Verkeersmanagement
De winnaar in de 'ITS Verkeersmanagement' categorie, is Peek Traffic/Imtech, tevens uitgeroepen tot de 'Overall Winnaar' voor ImFlow. ImFlow is een op beleid gebaseerd adaptief controlesysteem voor stadsverkeer dat gemakkelijk te configureren is en direct gebaseerd is op het beleid van een stad. Wat ImFlow uniek maakt, is een real-time adaptief algoritme dat het geconfigureerde beleid automatisch in een optimale stroom vertaalt. De jury beoordeelde dit als een eenvoudig hulpmiddel voor het beheersen van het stedelijk verkeersmanagement op basis van beleidsprioriteiten, om de kloof tussen stadsautoriteiten en de beheerders van hun controlesystemen te overbruggen.
Smart Mobility
De winnaar in de categorie 'Smart Mobility' is DTV consultants met From5to4. From5to4 is het \"mobiliteitsspel\" dat werknemers stimuleert één werkdag op een slimme manier te pendelen. De werknemers kunnen punten behalen door slimmer te reizen en te werken. Deze nieuwe benaderingswijze van persoonlijke keuzes op het gebied van mobiliteit laat inmiddels een positief effect zien op het reisgedrag van de deelnemers, heeft geleid tot een grotere bewustwording van het eigen mobiliteitsgedrag en een database over reisgedrag voortgebracht. Volgens de jury integreert dit innovatieve idee serieuze gaming-technologie en sociale media in het mobiliteits-besluitvormingsproces. De “sociale druk” binnen en tussen bedrijven en afdelingen moedigt mensen aan creatief te zijn bij het veranderen van hun reisgedrag.
Veiligheid
De winnaar in de categorie 'Veiligheid' is Kapsch TrafficCom AG, met ACC. Met ACC bieden de Automatic Incident Detection- (AID-)specialisten bij Kapsch een nieuwe en eenvoudige manier om camera's op de snelweg te kalibreren (tunnels, tolwegen buiten de bebouwde kom, etc.) voor het Incident Detection System van Kapsch. Het kalibreren van AID-camera's is van oudsher een ingewikkeld, tijdrovend en kostbaar proces. Dit systeem is niet alleen veel sneller (10 km tunnel kan binnen slechts twee uur worden gekalibreerd in plaats van 35-40 uur), maar ook de nauwkeurigheid zou 10 keer zo groot zijn. De jury was van mening dat dit belangrijke voordelen biedt ten aanzien van snelheid, nauwkeurigheid, kosten en veiligheid bij de kalibratie van incident detectie camera's, met name op risicovolle locaties zoals tunnels. Het betreft installatie van speciaal ontwikkelde apparatuur, passend in een behuizing ter grootte van een koffer, op een voertuig dat over het te calibreren weggedeelte rijdt.
Parkeer
De award in de 'Parkeer' categorie ging naar het SCANaCAR ScanScooter systeem voor
handhaving van parkeerregels per scooter. Betrouwbare scans van 600-1200 voertuigen per uur, ongeacht de manier waarop deze geparkeerd zijn ten opzichte van de Scanscooter (links of rechts). De ideale oplossing voor handhaving in de binnenstad en in gebieden met meer ruimte, maar ook voor directe follow-up door de parkeerwacht, die zichtbaar en toegankelijk blijft voor het publiek. De jury vond dit een waardige winnaar met betrekking tot de bevordering van efficiëntie bij de handhaving van parkeerregelgeving en verbeterde veiligheid voor handhavend personeel, door een betere toegang en real-time verbinding met centrale databases, en bovendien een goede weerspiegeling van recente ontwikkelingen in het kader van handhaving van regelgeving.
Infrastructuur
De 'Infrastructuur' categorie award ging naar Langmatz GmbH met hun Bluemove lichtmast.
Dit e-mobility-laadstation wordt rechtstreeks op een verlichtingssysteem geïnstalleerd, met als resultaat dat er geen metselwerk of extra behuizing nodig is. Het betreft een intelligent systeem, dat verbinding maakt met een extern oplaadpaalbeheersysteem en dat indien nodig de instellingen voor het in- en uitschakelen van het licht kan regelen. Tevens is een vermogensversterker beschikbaar voor een grotere elektriciteitsdistributie. Volgens de jury, is hiermee de uitdaging aangegaan van het ontwikkelen van voldoende EV oplaadpunten om aan de verwachte groei van EV te voldoen. De installatie in het bestaande bermmeubilair is kosteneffectief, en vermijdt reguleringsvraagstukken en visuele impact op de stedelijke omgeving.
De prijzen werden uitgereikt aan de winnaars door jury voorzitter Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Nederland. De internationale jury, kwam bijeen op maandag 26 maart om vijf winnaars te selecteren uit een shortlist van 14 in januari genomineerde exposanten uit tien landen.
Terug naar overzicht nieuws >>>