Zakelijke hotelgast: bereikbaarheid op 1, vrij parkeren op vijfde plaats

donderdag 3 september 2015
timer 2 min
Zakelijke hotelgasten laten hun keuze voor een hotel voornamelijk afhangen van de bereikbaarheid, blijkt uit onderzoek van de boekingswebsite HotelGrouper.com. Zij deden onderzoek naar het verschil tussen de recreatieve en zakelijke gasten en hun belangrijkste beslissingsfactor bij het boeken van een hotel.

Voor de zakelijke gast blijkt een goede bereikbaarheid de belangrijkste eigenschap bij de keuze van een hotel, gaf 31% van de ondervraagden aan. Ook de aanwezigheid van een restaurant was een belangrijke factor met 26%. Een goede Wi-Fi verbinding kreeg 23% van de stemmen, gevolgd door de aanwezigheid van een bar en gratis parkeergelegenheid. 


Gratis ontbijt belangrijk voor recreatieve gasten

Voor de recreatieve  gasten zien de beslissingsfactoren er heel anders uit. Gratis ontbijt is de belangrijkste hotelfaciliteit (39%). Geheel tegen de verwachting in was de aanwezigheid van gratis Wi-Fi veel minder belangrijk. Dit kwam slechts terug op de 6e plek. Als 2e beslissingsfactor werd een centrale ligging van het hotel genoemd. 22% gaf aan dit als belangrijkste factor te gebruiken. Dit werd gevolgd door de aanwezigheid van het zwembad met 16% en gratis parkeren voor 13%. 


Het onderzoek is uitgevoerd onder 1700 Nederlandse hotelgasten, met een evenredige verdeling tussen recreatief en zakelijk. Aan de hotelgasten is gevraagd om aan te geven welke hotelfaciliteit zij doorslaggevend vinden bij het boeken van een hotel. 

Bron: HotelGrouper

Een goede bereikbaarheid van het hotel is het allerbelangrijkste element