Zeven grote MaaS-pilots in voorbereiding
Het verschil met bijvoorbeeld bestaande reisapps: meer gebruik in plaats van bezit (auto, fiets) en volledige ketenmobiliteit, in plaats van afzonderlijke boekingen (bus, tram, trein, taxi, vliegtuig, auto, fiets).
Op verzoek van de markt en regio’s heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een faciliterende rol op zich genomen om de ‘lancering’ van MaaS-apps te bevorderen. Daarvoor is eind 2017 een marktconsultatie gehouden ter voorbereiding van een grootschalige MaaS-aanbesteding. De consultatie bevatte vragen als: welke kansen zijn er nu al voor landelijk dekkende MaaS-apps en welke belemmeringen moeten nog worden geslecht? Als onderdeel van deze consultatie zijn de eerste contouren van zeven regionale pilotprojecten gedeeld. Die worden aanbesteed, gemonitord en geëvalueerd.
In alle projecten gaat het om het aanbieden van zoveel mogelijk vervoerswijzen waarmee van deur tot deur gereisd kan worden via één betaling. Om te leren van pilots is voldoende schaal nodig. Insteek is daarom landelijke opschaling.
De meeste MaaS=partijen zien op technisch gebied al op zeer korte termijn mogelijkheden voor MaaS-apps. De beschikbaarheid van laadpalen, parkeerplaatsen en de inzet van eigen vervoer in de marktconsulatie genoemd als belangrijke onderdelen van een MaaS-systeem. Ten slotte mogen de pilots volgens een aantal respondenten niet resulteren in grote monopolies.
Randvoorwaarden
Uit de marktconsultatie bleek dat voor een goede organisatie van MaaS-dienstverlening standaardisatie van bijvoorbeeld het uitwisselen van data nodig is. Dit zou moeten gebeuren door een onafhankelijke partij die haar monopolie niet financieel uitbuit, maar een level playing field verzorgt. Daarnaast wordt een kritieke massa voor de pilots noodzakelijk geacht, evenals vergaande samenwerking tussen concessiehouders en MaaS-dienstverleners als het gaat om formats om data te delen. Ook zullen partijen toestemming verlenen om elkaars diensten te verkopen via verschillende MaaS-apps. Ten slotte wordt de noodzaak gesignaleerd om waar mogelijk afspraken te maken op internationaal of Europees schaalniveau.
De zeven pilots
Een rondje langs de zeven pilots waarvoor de aanbesteding nu in voorbereiding is, levert het volgende beeld op van de reikwijdte van MaaS-apps en van de verschillende economische en maatschappelijke doelen die ermee te behalen zijn.
-
Pilot Limburg
Doel: Grenzeloze, flexibele en duurzame mobiliteit stimuleren door het uitwisselen van reisinformatie over de grens en het verschil in randvoorwaarden en regelementen per land bekijken in relatie tot het aanbieden van geharmoniseerde reisproducten.
Aanpak: De proef zal naar verwachting starten met een aantal regionale werkgevers en zo’n 2000 werknemers, waarbij zo’n 400 autogebruikers enkele dagen per week kiezen voor een MaaS-alternatief. In de volgende fase wordt de MaaS-doelgroep uitgebreid met onder meer bezoekers van winkelgebieden en bij gebruikers van gebiedsontwikkeling.
De derde fase voorziet in een landelijk opschaalbaar MaaS-platform met grensoverschrijdende diensten. In deze pilot wordt ook voortgeborduurd op het 10-stappenplan van Maastricht Bereikbaar en worden testen gedaan bij convenantspartners.
Het onderzoeksaccent: Speciale aandacht in deze proef gaat naar barrières bij het realiseren van grensoverschrijdende functionaliteiten en naar het begeleiden van deelnemers bij structurele verandering.
-
Pilot Utrecht-Leidsche Rijn
-
Pilot Amsterdam Zuidas
-
Pilot Rotterdam-The Hague Airport
-
Pilot Eindhoven
-
Pilot Groningen-Drenthe Publiek Vervoer
-
Pilot Twente
Monitoring
Doel van de zeven pilots is om als vervoerders, MaaS-aanbieders en overheden gezamenlijk ervaring op te doen. Daarbij kunnen MaaS-providers gezonde business modellen verkennen, en zijn er mogelijkheden tot landelijke opschaling. Om deze doelen te bereiken komt het aan op goede monitoring en evaluatie (M&E) van de zeven pilots.
Hoe doe je dat, nu het gaat om zeven pilots die grotendeels een verschillende insteek hebben? Marco Martens, projectleider van de M&E-Maas bij het ministerie van IenW: “MaaS-partijen, vervoerders, regio's en ministerie gaan samen leren van de MaaS-pilots. Wat gebeurt er in de markt, wat zijn de effecten op samenleving en mobiliteitssystemen en ook: wat voor kansen biedt MaaS voor beleidsvorming? De M&E van MaaS wordt zo ingericht dat alle betrokken partijen op deze vragen antwoord kunnen krijgen. De data zullen zoveel mogelijk direct vanuit systemen beschikbaar komen. M&E MaaS werkt zo veel mogelijk met de ruwe data die centraal worden verrijkt om antwoord te krijgen op de kennisvragen. Eisen ten aanzien van privacy maar ook de commerciële aspecten van data spelen daarbij een rol. Momenteel wordt op basis van de marktconsultatie en samen met de regio´s gewerkt aan het verder inrichten van de M&E volgens deze principes. Naast overheden en MaaS-aanbieders zullen ook vervoerders van de pilots moeten kunnen leren.”
Masterclass MaaS
Op 5 juni organiseren Acquire Publishing en hoogleraar Deborah Nas (TU Delft) de Masterclass MaaS, op 5 juni in Amsterdam. Wilt u weten hoe u voorbereid bent op veranderingen, die MaaS teweeg brengt? Meldt u zich dan aan voor de masterclass.