Blog: Het tijdperk van de diversiteit
ANWB constateert dat voertuigcategorieën steeds meer door elkaar gaan lopen. Tussen fiets, bromfiets, motor, auto en vrachtauto zijn nieuwe voertuigcategorieën ontstaan. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er helemaal geen categorieën meer zijn, maar een continuüm van voertuigen. En binnen de voertuigcategorieën neemt de diversiteit ook nog weer toe: binnenkort hebben we auto’s die deels geautomatiseerd, connected en/of coöperatief rijden. Tegelijkertijd rijdt er een fors aantal auto’s, die traditioneel bestuurd worden door de chauffeur. Ook het aantal varianten op wegcategorieën neemt toe: naast een fietspad en fietsstrook zijn er fietsstraten en fietssnelwegen.
De burger elimineren
Gemeenten zoeken naar manieren om grijze wegen te legitimeren. Snelwegen krijgen stroken voor coöperatief rijdende auto’s en geclusterde vrachtwagens. Wegvakken krijgen spitsstroken en plusstroken, al dan niet geschikt voor zelfsturend rijden. Zelfs de reiziger is niet meer wat die is geweest. Op het NVC stelde Ference van Damme: elimineer de burger. De burger bestaat namelijk niet. En neem jezelf al helemaal niet als referentie voor de burger.
Intussen komen en gaan de game-changers zoals Uber Pop. Overheden tonen zich onzeker over hun eigen toekomst. Overheden - en ook onderwijs - zijn nog steeds gebaseerd op een tijdperk waarin kennis schaars en voorbehouden was.
Opnieuw uitvinden verkeersveiligheid
Je kan betogen dat dat model zijn beste tijd heeft gehad - kennis is niet langer schaars. Bij dit alles is één ding is zeker: de verkeersveiligheid gaat nu al niet goed. In een jaar 10 procent meer ernstig gewonden extra, een droef nieuw record. En in het tijdperk van diversiteit zal verkeersveiligheid met de huidige aanpak er niet beter op worden. Verkeersveiligheid zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden.

Expert Adriaan Walraad blogt over de diversiteit in het mobiliteitsbeeld en de impact daarvan op de burger en de verkeersveiligheid.