Passagiersonderzoeken: Planning van het OV tijdens COVID-19

dinsdag 19 januari 2021

Het is momenteel vooral belangrijk dat OV-aanbieders het mobiliteitsgedrag van reizigers kennen. Passagiersonderzoeken kunnen hierbij helpen.Sinds het begin van de pandemie is het mobiliteitsgedrag van mensen aanzienlijk veranderd. Wandelen en fietsen is toegenomen, vooral in de steden, terwijl het aantal reizigers in het openbaar vervoer is gekelderd. Ondanks dat er nu vaker gebruik wordt gemaakt van bussen en treinen, is de vraag nog steeds lager dan voor de crisis. De piekuren zijn veranderd als gevolg van mobiel werken en gereduceerde werktijden. Als men de capaciteit wil verminderen om de sociale afstand te verzekeren, moeten er meer bussen en treinen rijden.

Door Stefanie Schmidt, PTV Group

Passagiersonderzoeken bieden meer flexibiliteit

“De aanbieders van lokaal openbaar vervoer hebben te maken met een heel andere planningssituatie en dus met een grote verscheidenheid aan problemen. Hoeveel passagiers maken gebruik van de bus- en treindiensten? Hoe zal het aantal passagiers zich ontwikkelen als bijvoorbeeld meer studenten het openbaar vervoer gebruiken? Hoe moeten de voertuigen worden getimed?”, legt Gunnar Liehr uit, die bij PTV Transport Consult verantwoordelijk is voor de onderzoeken. “Passagiersonderzoeken helpen om zo efficiënt mogelijk aan te passen aan de huidige situatie en om de dienstregeling snel aan te passen”.

Onmiddellijke resultaten

Een ander belangrijk aspect: Om het vertrouwen van de reizigers terug te winnen, moeten de aanbieders van het openbaar vervoer ervoor zorgen dat mensen zich veilig en comfortabel voelen als ze de bus, tram of trein nemen. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om te analyseren hoeveel mensen een mondkapje dragen in het openbaar vervoer. “Om realistische resultaten te bereiken, moeten we het aantal passagiers tellen”, zegt Gunnar Liehr. “Vooral in de huidige situatie is het belangrijk om de verzamelde gegevens snel beschikbaar te stellen.”

In een lopend project voor Münchner Verkehrsgesellschaft mbH (MVG) maken Gunnar Liehr en zijn team daarom gebruik van een speciale digitale survey app. Gunnar Liehr: “In München voeren we op geselecteerde metrostations doorlopend passagiersonderzoeken uit. Dankzij onze app hebben we een zeer snelle reactietijd. We kunnen de verwerkte gegevens binnen een uur na het afronden van het onderzoek aan onze klant leveren. Op basis van deze gegevens kan de MVG snel reageren op veranderingen in het mobiliteitsgedrag van de reizigers en de serviceplanning optimaliseren”.

Door op deze wijze te monitoren, combineren we het steekproefsgewijze karakter van de digitale (app) meting, met onder andere metingen van feitelijke aantallen. Apart geven de bronnen momenteel weinig houvast voor beleidskeuzes, maar door ze te combineren worden de zwaktes van de losse databronnen grotendeels overwonnen.

 

 

-