SolaRoad: van fietspad naar autoweg
Door: Marja Ruigrok
Zonlicht dat op het wegdek valt, wordt opgevangen door zonnecellen en omgezet in elektriciteit. De stroom kan worden gebruikt voor wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en – verder in de toekomst – het opladen van elektrische auto’s die op de weg rijden.
Na een succesvolle toepassing in een fietspad in Krommenie is het nu de beurt aan onze autowegen. Daarvoor is de gemeente Haarlemmermeer samen met de provincies Noord- en Zuid Holland een pilot gestart. In Zuid-Holland ligt de SolaRoad op een busbaan langs de N218 en in Noord-Holland op de parallelweg van de Fokkerweg (N232) bij Schiphol. We willen ervaring opdoen met het beheer, onderhoud en in de toekomst ook aanbesteding van zonnewegdekken, als opmaat naar een grootschalige toepassing. Ik ben erg benieuwd wat ons deze pilot oplevert. Immers zwaar verkeer is echt wel wat anders dan een fiets. Maar investeringen, kennis en de samenwerking met partners is er en deze drieslag is cruciaal om dit soort projecten van de grond te krijgen.
De verwachte elektriciteitsopbrengst per 100 meter zonnewegdek ligt nu rond de 30.000 kWh per jaar. Met SolaRoad worden wegen dubbel gebruikt: ze krijgen naast een mobiliteitsfunctie ook een (duurzame) energiefunctie. Dit voorkomt dat groene gebieden worden gebruikt om zonnepanelen in te plaatsen. Duurzame energieproductie hoeft dus niet te concurreren met voedselproductie of natuur. Hoe mooi zou het zijn als we deze toepassing grootschalig en betaalbaar kunnen gaan uitrollen met elkaar?
Dit artikel is verschenen in het eerste digitale magazine van PARKEER24. Deze kun je hier gratis downloaden.