Uit de praktijk: tijdelijke verkeersmaatregelen
Mobypeople werkt samen met overheden door de inzet van verkeers- en vervoerkundige professionals op locatie. Deze inzet vertelt verschillende verhalen over verschillende onderwerpen. Zo ook verkeersmaatregelen. Wat komt er allemaal kijken bij een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM)? Welke beslissingen gaan er aan vooraf en wie neemt die eigenlijk? Sander Slagmolen en Robin Maatjes, verkeerskundig adviseurs bij Mobypeople, praten hierover.
In deze podcast hoor je het hele gesprek.
Profiteren van de lockdown
Sander: “Vóór Mobypeople werkte ik bij een aannemer. Daar hield ik me voornamelijk bezig met tijdelijke verkeersmaatregelen. Dus ik ken het proces zowel vanuit de aannemer als vanuit de wegbeheerder.“
Bij tijdelijke verkeersmaatregelen als een omleiding of wegafzetting is het belangrijk om de lokale situatie goed te kennen. Robin: “De wegbeheerders hebben die lokale kennis. Zij weten wat de belangrijke toegangswegen en alternatieve routes zijn. Daarom stelt de wegbeheerder vaak eisen aan een opdracht. Dat er bijvoorbeeld tenminste één rijstrook open moet blijven. Er wordt dan een beroep gedaan op de vindingrijkheid van de aannemer.
Tijdens de lockdowns was er duidelijk minder verkeer op de weg. Daar hebben we bij mijn opdrachtgever goed gebruik van gemaakt. Een aantal straatlantaarns was aan vervanging toe en daarvoor moesten we wat tijdelijke verkeersmaatregelen treffen. Dat was eigenlijk in de zomer gepland, maar omdat de plannen al bijna klaar waren hebben we dat tijdens de eerste lockdown in maart gedaan.”
Hoe houd je de bereikbaarheid goed bij een omleiding?
Sander: “Je moet omleiden over vergelijkbare wegen. Dus je kunt bij een afsluiting van de A2 niet al het verkeer door het stadscentrum sturen. Als je een snelweg omleidt is de omrijtijd veel groter dan bij een omleiding in een woonwijk. De lokale kennis van de wegbeheerder is hier heel belangrijk, die kan bepalen of alternatieve routes geschikt zijn.”
“Het komt ook regelmatig voor dat bereikbaarheid opgeofferd wordt voor de veiligheid,” geeft Robin aan. “Dat is een afweging die we voor elke tijdelijke verkeersmaatregel moeten maken. Soms is het zo dat er overdag gewoon niet gewerkt kan worden omdat het dan te druk en dus te gevaarlijk is voor de wegwerkers. Dan worden er wel eens keuzes gemaakt om alleen ‘s nachts of in het weekend te werken.”
Sander: “Die afweging is heel belangrijk, want mensen hebben steeds minder geduld. Lontjes zijn korter, mensen volgen blind hun navigatie. Er is ook meer afleiding in het verkeer, met name van smartphones. Als je afgeleid bent en niet door hebt dat er een afzetting is, kan het gevaarlijk worden. Niet alleen de veiligheid van de weggebruiker is in gevaar, ook die van de wegwerkers.
Wanneer is een TVM niet meer tijdelijk?
Sander: “Er is geen maximale periode dat een weg dicht mag. Het enige wat vastligt is dat er geen verkeersbesluit nodig is voor het plaatsen van borden die niet langer dan vier maanden blijven staan.”
Maar erg lang duren de tijdelijke verkeersmaatregelen in Nederland niet. Sander: “Iedereen die wel eens door Duitsland rijdt, kent waarschijnlijk de kilometers afgezette rijstroken daar wel. Achter die afzetting gebeurt helemaal niks.”
Dan valt het in Nederland nog reuze mee. Sterker nog: in Nederland zijn we heel erg goed in grote projecten in korte tijd afronden. We lopen voorop qua techniek. Zo schoven we een paar jaar geleden een tunnelbak onder een snelweg. In één weekend. “Daar staat de rest van de wereld van te kijken,” zegt Sander.
Robin besluit: “Toch blijft het heel moeilijk om het in de praktijk goed te doen hoor. Lokale kennis is belangrijk, maar tijdelijke verkeersmaatregelen vragen ook wat van de weggebruiker. Dus dat er af en toe frustratie bij komt kijken, is heel begrijpelijk. Het voelt misschien soms als de zoveelste omleiding, maar er is heel goed over nagedacht.”