Zelfrijdende auto vormt bedreiging voor fietsen en lopen

dinsdag 23 mei 2017
timer 3 min
In de discussie over drukte in de stad wordt ons een toekomst voorgespiegeld waarin er geen parkeerplaatsen meer nodig zijn, omdat zelfrijdende auto's altijd in beweging zijn. Binnen tien jaar kan je als voetganger een car2go-auto met een vingerknip laten stoppen om ermee naar het einde van de straat te rijden. In theorie is dat nu al mogelijk, alleen de wetgeving en commerciële organisatie ervan loopt nog achter.

Ja, dan kunnen we eindelijk het geparkeerde blik langs de grachten opheffen, maar verwacht geen idyllische tafereeltjes zoals we die zien op schilderijen met grachtenpanden als nieuwbouw. Als het autoverkeer niet verboden wordt, zal er een lange file van auto’s langs de grachten rijden met passagiers die vroeger bekend stonden als voetgangers. Zo’n rups van autonome, zelfdenkende auto’s begint dan verdacht veel te lijken op een trein, met deuren aan de buitenkant van elke coupé. Maar zo snel als een tram zullen die intelligente auto’s niet rijden, omdat er continu mensen uit- en in willen stappen.

Geen paradijs

Een paradijs voor fietsers en voetgangers wordt de Amsterdamse binnenstad niet met een dominante, zelfrijdende auto. Men kiest voor goedkoop en makkelijk, dat zagen we eerder met de fiets en dat zien we nu weer met de snorscooter. De populariteit ervan is niet te stoppen. Je hebt alle voordelen van de fiets, maar je hoeft niet te trappen en je hebt dus een grotere actieradius. Niets zo snel in de stad als de snorfiets. Dankzij die simpele, maar vieze motor kan een snorfiets ook goedkoper zijn dan een elektrische fiets. Dat zware blok ijzer met ingebouwd alarm kan je prima (gratis!) op straat parkeren, terwijl die lichte, dure elektrische fiets even makkelijk gestolen of vernield wordt als een gewone fiets.

Lichaamsbeweging

Maar die gemakzuchtige mens, die van de fiets overstapt op de snorfiets, vergeet dat je op de fiets dagelijks een gezonde dosis lichaamsbeweging cadeau krijgt. Onderzoekers vonden ooit onverklaarbare grote gezondheidsverschillen tussen Engelsen en Nederlanders bij vergelijkbare slechte eetgewoonten. Alleen de fiets bleef over als verklaring. De snorfietsers vervuilen de stad ook nog eens met hun vieze uitstoot, wat de gezondheid van iedereen aantast. Het percentage elektrische scooters of fietsen in de stad is nog maar een paar procent. Daar hoeven we de komende jaren geen verlichting van te verwachten.

Gemotoriseerd verkeer weren

Om de ruimte in Amsterdam en de gezondheid van de Amsterdammers te redden, moet het gemotoriseerde verkeer, zelfrijdend of met bestuurder, geweerd worden. Laat ze rechtstreeks vanaf de ring de parkeergarages in rijden, meer echt niet. Misschien wat ontheffingen voor de bevoorrading van winkels/pakketafhaalpunten en heel specifieke dienstverlening daargelaten. Elektrische ondersteuning bij het trappen mag.

Deze blog is geschreven door Reinder Rustema. Hij verscheen eerder op www.amsterdamcentraal.nl .

De zelfrijdende auto creeert weliswaar extra ruimte in Amsterdam, maar vormt ook een bedreiging voor lopen en fietsen.