Daling verkoop nieuwe auto's zet door
De daling van het aantal registraties van nieuwe personenauto's zet door. In juli 2022 zijn 17,6 procent minder nieuwe personenauto's geregistreerd ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Afgelopen maand kregen nipt 22 duizend auto's een kenteken, in juli 2021 waren dat nog ruim 26 duizend.
Sinds januari 2022 werden 175 duizend nieuwe personenwagens afgeleverd, 14 duizend (7,3) minder dan vorig jaar in dezelfde periode. De daling is met name te wijten aan het aanhoudende mondiale chiptekort. De lange wachttijden en onzekerheid over levering van elektronische onderdelen raakt de sector hard. In vrijwel alle nieuwe auto's zitten honderden chips voor diverse systemen. Oorzaak van het chiptekort is deels de coronapandemie. Tijdens de eerste coronaperiode stelden autofabrikanten hun verwachtingen naar beneden bij en bestelden daarom fors minder elektronische onderdelen bij toeleveranciers. Tegelijkertijd kochten consumenten veel meer elektronica, mede om het thuiswerken te faciliteren en omdat de keuze uit vrijetijdsbesteding beperkt was. De verkoop van laptops, tablets en spelcomputers nam dan ook een vlucht. De vraag naar nieuwe auto's is echter snel weer terug op het oude niveau, waardoor de auto-industrie veel meer behoefte heeft aan chips dan was ingeschat. De productiecapaciteit voor computerchips is bij toeleveranciers echter al ingezet voor andere sectoren, met als gevolg dat autofabrikanten nu achter aan de rij kunnen aansluiten.
20 procent van de nieuwe auto's is volledig elektrisch, 40 procent betreft auto's met een traditionele benzinemotor en 37 procent van het nieuw verkochte wagenpark betreft hybride modellen. Dat de populariteit van diesels een dieptepunt heeft bereikt blijkt ook uit de cijfers, minder dan twee procent van de nieuwe auto's heeft een dieselmotor.
De top vijf van meest verkochte merken bestaat uit Kia, Volkswagen, Toyota, Peugeot en Hyundai. De best verkochte auto in juli 2022 was de Peugeuot 208.
Historisch dieptepunt
Ook op Europees niveau is de daling significant; in de hele Europese Unie daalde de autoverkoop met maar liefst 15 procent. De daling is het sterkste in de Scandinavische landen, waar een kwart minder nieuwe voertuigen verkocht werden. Ook per merk zijn er opvallende verschillen te zien, zo wist Dacia juist méér auto's te slijten. Vooral Volvo en Mazda laten een forste daling zien.
Business AM meldde eerder al dat de maand juni 2022 de slechtse junimaand qua autoverkopen was sinds 1996. Dat is voor juli 2022 niet het geval, hoewel dat vooral komt omdat juli 2021 juist erg weinig voertuigen verkocht werden.