Dit zijn de 7 meest gelezen artikelen van 2020

dinsdag 15 december 2020

In de laatste nieuwsbrief van de eerste jaargang van Mobiliteitsplatform, is het tijd voor een eindejaarslijstje. Het ging onder meer over parkeervisies, energiedragers en mobiliteitshubs. Dit zijn de meest gelezen artikelen van 2020.

  1. 30.000 extra woningen in Zuid-Holland door verlagen van de parkeernorm
    In de provincie Zuid-Holland is een groeiend te kort aan betaalbare woningen. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de provincie blijkt dat door het verlagen van de parkeernorm al 30.000 woningen extra gebouwd kunnen worden.


    Parkeren is vaak een te grote kostenpost door een combinatie van hoge parkeernorm, veel gebouwd parkeren en beperkte betaalbereidheid van bewoners of bezoekers. Uit het onderzoek ‘Parkeren en verstedelijking’ van de provincie Zuid-Holland, blijkt dat de noodzaak van minimale parkeernormen ter discussie staat.
    Lees het hele artikel.
     
  2. 30km/u, en bovendien…
    In de Tweede Kamer werd een motie ingediend, waarin de regering wordt verzocht om 30 kilometer per uur in de bebouwde kom als uitgangspunt te nemen, met lokale afwijkingen als mogelijkheid. 30 km/uur wordt de norm, 50km/uur wordt de 'tenzij'. Adriaan Walraad geeft argumenten voor deze motie.

Lees de blog van Walraad.

  1. Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én
    Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een dieselbus en waterstof schuift steeds verder richting batterijbus. In de keuze voor alternatieve energiedragers is het niet langer óf óf, maar én én.




    “Batterijbussen zijn de nieuwe standaard”, begint TNO-onderzoeker Roel de Groot. Hij verwacht dat batterijprijzen steeds verder dalen. “Voor batterijcellen liggen prijzen van 100 dollar per kWh in het verschiet en vaak liggen batterijpakketten van 150 of 200 kWh in de bus. Maar de exacte meerprijs laat zich moeilijk berekenen.” Lees hier meer.
     
  2. Leiden maakt werk van toekomstbestendig parkeren voor auto en fiets
    De gemeente Leiden heeft onlangs de nieuwe parkeervisie 2020-2030 vastgesteld. Om de dichtbebouwde stad leefbaar, bereikbaar en gastvrij te houden zijn keuzes noodzakelijk.




    Met oog voor de verschillende leefgebieden in de stad kiest Leiden voor maatwerk bij autoparkeren. Elk leefgebied kent een eigen pakket aan maatregelen, dat aansluit op de specifieke wensen en knelpunten in de wijk, zo staat er in de parkeervisie. Lees het hele artikel.
     
  3. Schiedam krijgt eerste houten parkeergarage van Nederland
    Continental Car Parks ontwikkelt in 2021 de eerste houten parkeergarage van Nederland in Schiedam. Daarnaast bouwt het bedrijf gestaag door aan allerlei mobiliteitshubs met verschillende functionaliteiten. 



    Continental Car Parks liet vorig jaar verschillende partijen onderzoek doen naar de haalbaarheid van de houten parkeergarage. “Technisch gezien kan het, een houten parkeergarage”, vertelt Jeroen Drenth, commercieel directeur van Continental Car Parks. 
    Lees meer.
     
  4. Locatie mobiliteitshub doorslaggevend voor succes
    Mobiliteitshubs lijken de oplossing om steden ook in de toekomst leefbaar, gezond en bereikbaar te houden, vertelt Robin Huizenga van PTV Group.



Maar waar vaak al volop ideeën zijn over hoe zo’n hub eruit moet komen te zien en welke functies het allemaal in zich verenigt, wordt een van de belangrijkste dingen nog wel eens vergeten: op welke locatie komt een mobiliteitshub het beste tot zijn recht? Lees het hele artikel hier.