"Maak meer ruimte voor e-bikes in Amsterdam"
In Amsterdam zijn er steeds meer e-bikes te vinden op de fietspaden. Hoewel het een schoon alternatief voor de auto of scooter is, is niet iedereen in de hoofdstad gelukkig met de opmars. "Het fietspad wordt steeds gevaarlijker."
Het aantal elektrische fietsen zal in de toekomst alleen nog maar toenemen in Nederland, dus ook in Amsterdam. Van de ruim één miljoen fietsen die vorig jaar in Nederland werden verkocht, was meer dan de helft een e-bike. Zij maken, net als 'gewone' fietsers, gebruik van het fietspad.
De Fietsersbond Amsterdam maakt zich echter zorgen over de snelheid van e-bikes, waarvoor op dit moment dezelfde regels gelden als voor normale fietsers. "Het fietspad wordt steeds gevaarlijker", aldus Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam tegenover AT5. "Ik ken ook ouderen die niet meer op het fietspad durven te rijden of zelfs helemaal niet meer durven te fietsen. Maar ook ouders die hun kinderen niet meer alleen op het fietspad durven laten gaan. Het wordt echt een probleem."
De Fietsersbond in de hoofdstad wil de e-bikes daarom de rijbaan opsturen. "Als ze 30 kilometer per uur rijden, heb je niet meer zo'n groot verschil tussen dat soort fietsen en auto's. Dat is veel veiliger."
Het Amsterdamse D66-raadslid Jan-Bert Vroege ziet de voordelen van de elektrische fiets, maar ziet ook dat deze nog niet helemaal past in de Amsterdamse fietscultuur. "Je ziet dat de stad nog niet goed is ingesteld op de e-bike. Wat ons betreft maken we hier dan ook extra ruimte voor op onze fietspaden." De Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) is op dit moment in gesprek met verschillende groepen inwoners om van hen te horen hoe zij de e-bikes in het Amsterdamse verkeer ervaren.