Rechter veroordeelt Volkswagen tot schadevergoeding sjoemeldiesels
De rechter heeft het VAG-concern, waar onder meer Volkswagen, Audi, Seat en Skoda onder vallen, veroordeelt tot het betalen van een schadevergoeding aan eigenaren van VAG-voertuigen uitgerust met dieselmotoren met zogenoemde 'sjoemelsoftware'. De totale compensatie kan voor VAG oplopen tot 450 miljoen euro. Consumenten die een nieuwe auto hebben gekocht hebben tot €3000,- te veel betaald, kopers van tweedehands voertuigen €1500,-, stelt de rechtbank.
De zaak was aangespannen door stichting Car Claim en heeft betrekking op ongeveer 150.000 autokopers. De rechtbank vindt dat de dealers - namens Volkswagen - voertuigen hebben verkocht die "niet de eigenschappen bezitten die verwacht mochten worden. Ze zijn bedrogen en niemand wil bedrogen worden."
Door de uitspraak hoeven bezitters van de desbetreffende voertuigen niet direct een overboeking van Volkswagen te verwachten; De uitspraak dwingt Volkswagen of de 158 dealers die zijn aangeklaagd namelijk niet tot het uitkeren van de schadevergoeding. Daarvoor moet stichting Car Claim nog een keer naar de rechter, tenzij VAG, de stichting en de dealers gezamenlijk tot overeenstemming kunnen komen.
De stichting had ook Pon - importeur van voertuigen - en elektronicafabrikant Bosch aangeklaagd. De rechter vindt echter niet dat zij verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor misleiding door Volkswagen.
Volkswagen gaat in beroep tegen de uitspraak. De autofabrikant stelt dat autobezitters in Nederland helemaal geen schade geleden hebben, omdat de voertuigen veilig en rijvaardig waren. Tevens stelt de fabrikant dat auto's door het schandaal niet minder waard zijn geworden. De rechtbank vindt echter de milieuschade wel degelijk geleden schade, omdat kopers bij het kopen van hun voertuig de milieuaspecten nu niet goed mee hebben kunnen wegen bij de aanschaf van hun voertuig. "Ze zullen liever een auto hebben die aan de regels voldoet", aldus de rechter. "Door het bedrog hebben zij een auto gekregen die achteraf minder waard was dan de auto die ze kochten. Dus hebben ze te veel betaald." Ook noemt de rechter het feit dat eigenaren door het schandeel geen 'rustig en ongestoord genot' meer van hun aankoop hebebn.
In 2015 kwam het schandaal aan het licht. Volkswagen heeft inmiddels toegegeven op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met speciale software. Op die manier leken de voertuigen tijdens het uitvoeren van emissietests veel schoner dan ze in de dagelijkse praktijk waren. Volkswagen heeft al hoge kosten moeten maken aan boetes en herstelkosten.