Rotterdam heeft primeur met kolkenzuiger op waterstof
In Rotterdam rijdt de eerste kolkenzuiger op waterstof. De gemeente test deze week de vrachtwagen, die dient om putten en riolering schoon te maken. Daarna neemt de riooldienst de bijzondere vrachtwagen in gebruik. De investering past in de Rotterdamse ambitie om in 2030 geen voertuigen op fossiele brandstoffen meer in gebruik te hebben.
De gemeente Rotterdam heeft al een wagenpark van 400 elektrische voertuigen in gebruik. De kolkenzuiger is het eerste voertuig in het gemeentelijke wagenpark dat op waterstof rijdt. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid): “Kolkenzuigers verbruiken veel energie en dus ook veel brandstof. Die brandstof is nu helemaal schoon. De waterstofkolkenzuiger produceert geen CO2 en houdt de lucht in de stad gezond. Zo dragen we bij aan onze klimaatdoelen en aan het aantrekkelijker maken van de stad.”
Primeur
De kolkenzuiger op waterstof is een primeur, Rotterdam is de eerste gebruiker van een dergelijk voertuig op waterstof. De elektromotor van de vrachtwagen wordt niet door een batterij, maar door middel van waterstof in een branfstofcel voorzien van energie. Dit resulteert in een grotere capaciteit vergeleken met accu's, zodat de vrachtwagen langer kan rijden en een grotere actieradius heeft. De uitstoot uit de vrachtwagen ter plekke bestaat enkel uit water.
Tanken
De vrachtwagen is gebouwd door de firma Hyzon, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de nieuwe ontwikkeling van zware waterstofvoertuigen. Voor het tanken van waterstof moet de kolkenzuiger naar Rhoon, waar het enige waterstoftankstation in de regio Rijnmond staat. Binnenkort krijgt Rotterdam er meer waterstofstations bij.