Fietsstadgenomineerde Goes zet in op fiets én auto
"Tussen de noord- en zuidzijde van de gemeente passeren ongeveer 15.000 fietsers per dag het spoor”, vertelt Joep Stortelder, verkeerskundige bij de gemeente Goes. “En op een gemiddelde zaterdag staan er op het drukste moment van de dag zo’n 2000 fietsen in de binnenstad.” De gemeente heeft onlangs nieuwe verkeerstellers aangeschaft, om een beter beeld te krijgen van het gebruik van het fietsnetwerk. Verantwoordelijk wethouder Loes Meeuwisse: “Het fietsgebruik is al erg hoog, dus het is een uitdaging om nog meer mensen op de fiets te krijgen. Ik ben sowieso heel tevreden wanneer we het huidige niveau behouden.”
Focus op verkeersveiligheid
Volgens verkeerskundige Stortelder richt de gemeente zich in het fietsbeleid vooral op de fietser die naar school, werk of winkel gaat. “In de stedelijke omgeving zijn dit de grootste aantallen, de toeristische fietser lift daarop mee.” Daarnaast noemt hij als specifieke doelgroepen kinderen en ouderen, wanneer het gaat om verkeersveiligheid. Meeuwisse vult aan: “Bij een veilig fietspad is natuurlijk iedereen gebaat. Maar er vinden relatief veel fietsongevallen onder ouderen plaats, dus we doen ons best dit te verminderen.” De gemeente heeft de focus dan ook liggen op verkeersveiligheid. “Verkeersveiligheid is voor ons het allerbelangrijkste”, stelt de wethouder. “We streven, net als alle andere wegbeheerders in Zeeland, naar nul vermijdbare ongevallen.”
Maar de huidige ongevallenregistratie baart de wethouder zorgen: “Deze is beperkt. We zoeken daarom naar methoden om zelf in ieder geval de ernstige ongevallen beter in beeld te krijgen.” De focus op verkeersveiligheid is terug te zien in de infrastructurele maatregelen die de gemeente neemt. Verkeerskundige Stortelder: “We kijken niet alleen naar richtlijnen, maar doen ook zelf verkeersveiligheidsaudits of laten een 3D-model maken. Soms wijken we dan af van richtlijnen, als een situatie daardoor beter en veiliger wordt.”
Verder lezen?
Hieronder kunt u het volledige artikel gratis downloaden in PDF. Dit artikel is verschenen in de december-editie van Verkeer in Beeld. Het magazine is beschikbaar voor leden in de online bibliotheek . Wilt u het volledige magazine lezen, maar bent u nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden.