Fietsstadgenomineerde Goes zet in op fiets én auto

dinsdag 5 april 2016
timer 3 min
De gemeente Goes is – naast Groningen, Maastricht, Nijmegen en Utrecht – genomineerd voor de titel Fietsstad 2016. Volgens de Fietsersbond hebben de genomineerden de beste plannen voor de fietser, waarbij tijdens deze verkiezing extra aandacht wordt geschonken aan het thema Bikenomics: de economische waarde van de fiets. Wat is de economische waarde van de fiets in Goes en wat zijn de speerpunten van het gemeentelijk (fiets)beleid?

"Tussen de noord- en zuidzijde van de gemeente passeren ongeveer 15.000 fietsers per dag het spoor”, vertelt Joep Stortelder, verkeerskundige bij de gemeente Goes. “En op  een gemiddelde zaterdag staan er op het drukste  moment van de dag zo’n 2000 fietsen in de binnenstad.”  De gemeente heeft onlangs nieuwe  verkeerstellers aangeschaft, om een beter beeld  te krijgen van het gebruik van het fietsnetwerk.  Verantwoordelijk wethouder Loes Meeuwisse:  “Het fietsgebruik is al erg hoog, dus het is een  uitdaging om nog meer mensen op de fiets te  krijgen. Ik ben sowieso heel tevreden wanneer  we het huidige niveau behouden.”


Focus op verkeersveiligheid

Volgens verkeerskundige Stortelder richt de gemeente zich in het fietsbeleid vooral op de fietser die naar school, werk of winkel gaat. “In de stedelijke omgeving zijn dit de grootste aantallen, de toeristische fietser lift daarop mee.” Daarnaast noemt hij als specifieke doelgroepen kinderen en ouderen, wanneer het gaat om verkeersveiligheid. Meeuwisse vult aan: “Bij een veilig fietspad is natuurlijk iedereen gebaat. Maar er vinden relatief veel fietsongevallen onder ouderen plaats, dus we doen ons best dit te verminderen.” De gemeente heeft de focus dan ook liggen op verkeersveiligheid. “Verkeersveiligheid is voor ons het allerbelangrijkste”, stelt de wethouder. “We streven, net als alle andere wegbeheerders in Zeeland, naar nul vermijdbare ongevallen.” 

 

Maar de huidige ongevallenregistratie baart de wethouder zorgen: “Deze is beperkt. We zoeken daarom naar methoden om zelf in ieder geval de ernstige ongevallen beter in beeld te krijgen.”  De focus op verkeersveiligheid is terug te zien in  de infrastructurele maatregelen die de gemeente neemt. Verkeerskundige Stortelder: “We kijken  niet alleen naar richtlijnen, maar doen ook zelf  verkeersveiligheidsaudits of laten een 3D-model  maken. Soms wijken we dan af van richtlijnen,  als een situatie daardoor beter en veiliger wordt.”

 

Verder lezen?

Hieronder kunt u het volledige artikel gratis downloaden in PDF. Dit artikel is verschenen in de december-editie van Verkeer in Beeld.   Het magazine is beschikbaar voor leden  in de online bibliotheek . Wilt u het volledige magazine lezen, maar bent u nog geen lid? Klik dan  hier  om lid te worden. 

Foto door: Marieke Lodder