DEXTR lanceert eerste AI-gegenereerde campagne in Nederland

maandag 8 mei 2023

DEXTR, de Nederlandse taxi-app, heeft als eerste bedrijf in Nederland een marketingcampagne gelanceerd die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. De campagne 'Waar wil jij naartoe?' werd ontwikkeld in samenwerking met het Amsterdamse creatief bureau The Wolfgang Project en maakt gebruik van maar liefst 80 AI-gegenereerde foto's.

Dankzij AI-tools zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E is het mogelijk om 'text-to-image' gegenereerde afbeeldingen te maken. Door middel van nauwkeurige tekstuele omschrijvingen, prompts genoemd, creëert het programma een beeld. Hierdoor kon DEXTR meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi plaatsen zonder dat er camera's of modellen aan te pas kwamen. Dit was praktisch onmogelijk geweest zonder AI.

De campagne vraagt aan Nederland waar zij naartoe willen, verwijzend naar de DEXTR-app, waar je eenvoudig een rit van en naar elke gewenste bestemming kunt boeken. In de campagne zie je bijvoorbeeld Sander en Esther op weg naar een housewarming, Harm die volledig in kostuum de Slag bij Waterloo gaat naspelen en zelfs een voltallig gezin op de achterbank van een taxi op weg naar het vliegveld.

Handmatige nabewerking

Komen er helemaal geen mensenhanden meer aan te pas bij het maken van passende beelden? Zeker wel. Om ervoor te zorgen dat een AI-tool een hoogwaardige foto creëert, is er veel tijd nodig om de juiste prompts te schrijven. Een prompt bevat niet alleen een omschrijving van de persoon en de omgeving, maar ook het camerastandpunt en de belichting worden nauwkeurig beschreven.

Daarnaast is er in ieder geval nu nog handmatige nabewerking van de beelden nodig, omdat tools als Midjourney en Dall-E nog niet foutloos zijn. De onderliggende beeld- en tekstmodellen zijn gebaseerd op automatisch gescrapete foto's en bijschriften van het internet. Daardoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat het gebit van een persoon niet realistisch wordt weergegeven, lichaamsdelen uit verhouding zijn of de achterbank van de taxi ineens vier zitplekken telt.

Toekomstperspectieven

Hesling Reidinga, Creative Director en mede-oprichter van The Wolfgang Project, ziet veel mogelijkheden voor de toekomst van AI-gegenereerde campagnes. Hij juicht het toe dat niet alleen gevestigde merken met grote budgetten zich uitgebreide campagnes van hoge kwaliteit kunnen veroorloven. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om nieuwe dingen uit te proberen en dat juicht hij altijd toe.

Martijn Ros, merkstrateeg AI bij DEXTR, vertelt dat het genereren van afbeeldingen op deze manier veel voordelen met zich meebrengt. Zo gaat de productie van beeld en tekst veel sneller en gemakkelijker dan bij traditionele methoden. Dit maakt het mogelijk om nieuwe ideeën snel uit te proberen en real-time resultaten te analyseren. Het gebruik van AI-tools zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E brengt ook meer flexibiliteit met zich mee, omdat de gegenereerde afbeeldingen gemakkelijk aangepast kunnen worden aan verschillende formats en kanalen. Hierdoor kan DEXTR de campagne op een meer efficiënte en effectieve manier op de markt brengen. Bovendien opent deze nieuwe manier van werken nieuwe creatieve mogelijkheden, waardoor het bedrijf zich kan onderscheiden van concurrenten en zichzelf kan blijven vernieuwen.

foto: Shutterstock