Dankzij het Mobility-as-a-Service-platform (MaaS) umob kunnen reizigers nu gebruikmaken van de deelscooters van alle Nederlandse aanbieders. Naast Felyx, GO Sharing en andere vervoersaanbieders zoals het OV, de taxi en deelfietsen, is het aanbod uitgebreid met Check. Zo is het voor reizigers mogelijk om via één app gebruik te maken van 50.000 voertuigen: niet alleen in Nederland, maar ook in grote steden door heel Europa. Hiermee is de dekking over heel Europa flink uitgebreid.
MaaS-platform integreert alle deelscooteraanbieders in één app
Een MaaS-platform stelt de reiziger centraal en brengt alle reisopties samen in één app. Met alleen een account voor de app kunnen mensen dus met alle aanbieders reizen – tegen hetzelfde tarief als bij de aanbieder zelf. Naast Felyx en GO Sharing, is Check nu ook aan het aanbod toegevoegd. In de gemeenten waar deelscooters beschikbaar zijn, kunnen gebruikers hierdoor snel en gemakkelijk een scooter boeken en betalen. Ook is het mogelijk om via de app een deel(bak)fiets, het openbaar vervoer en een taxi te boeken.
Bibi Jorissen, Managing Director van umob, zegt: “Het is belangrijk dat het mobiliteitsaanbod in steden en provincies een goed alternatief biedt voor het bezit van een eigen voertuig. Om dat te bereiken moet er altijd binnen drie minuten lopen een reisoptie beschikbaar zijn. Binnen steden bieden deelscooters hiervoor een oplossing, maar de dichtheid van individuele aanbieders is niet hoog genoeg. Door alle deelscooters in één app onder te brengen, zorgt umob ervoor dat er altijd een deelscooter in de buurt is zonder dat er tussen apps gewisseld hoeft te worden.”
300.000 voertuigen in Europa
Met de toevoeging van Check biedt de app nu toegang tot 50.000 voertuigen door heel Europa, waaronder in Barcelona, Brussel, Lissabon, Parijs, Madrid, Milaan en Rome. Door de samenwerking met internationale aanbieders, zoals Cooltra, Bolt en Donkey Republic, wil het platform in 2024 het aanbod uitbreiden naar 300.000 voertuigen en daarmee het grootste aanbod van vervoersopties binnen Europa geïntegreerd hebben.
Volgens Jorissen is er internationaal vraag naar een alomvattend mobiliteitsplatform: “In heel Europa wordt er gezocht naar oplossingen voor mobiliteitsproblemen in en tussen de grote steden. Ons platform vormt een onderdeel van die oplossing en daarom vinden we het belangrijk om ook internationaal overal onze service te kunnen bieden. Door nauw samen te werken met internationale mobiliteitsaanbieders kunnen we in meerdere landen snel het aanbod vergroten en de voordelen van onze MaaS-app bieden.”