Verkeersmodellen zijn niet meer weg te denken als het gaat om het onderzoeken van verkeerskundige vraagstukken. In de ruim 50 jaar dat ze worden gebruikt, hebben ze een grote revolutie doorgemaakt. Volgens Robin Huizenga, directeur van PTV Group, worden ze technisch steeds complexer. Reden? “Inzicht is essentieel. Zoals in gemaakte keuzes en gekozen systematiek, hoe uitkomsten geïnterpreteerd moeten worden en hoe resultaten gepresenteerd moeten worden. Daarvoor is enige vorm van samenwerking nodig.”
Verkeersmodellen in de cloud: meer inzicht door samenwerking
Voor inzicht is samenwerken cruciaal, vindt Huizenga. Tot voor kort was dit praktisch lastig uitvoerbaar in de wereld van verkeersmodellen. Door de zware rekenapplicaties en grote databestanden was het actief inzicht geven tot modellen of het delen van data omslachtig.
AI-revolutie
De modellen hebben de laatste decennia echter een grote revolutie doorgemaakt. “Technisch gezien is er met de modellen nu veel meer mogelijk. Bovendien kan dit ook nog eens berekend worden in minder tijd”, gaat hij verder. “We krijgen dus steeds betere antwoorden op onze vragen en dus meer inzicht. Dat komt mede door de inzet van AI.”
Recentelijk is in de PTV-software de AI-bot ‘Companion’ beschikbaar om gebruikers interactief te helpen bij het gebruik van hun software. Volgens Huizenga is het niet voor niks dat AI het buzzwoord van 2024 was. “Deze ontwikkeling zet zeker door. Daarom zijn we gaan kijken hoe we samenwerking in de wereld van de verkeersmodellen in de cloud konden faciliteren.”
Toekomst van samenwerken in de cloud
In 2025 zet PTV vol in op het concreet maken van ‘deze samenwerking’. Dit doet het bedrijf met de lancering van PTV HUB: een platform waarmee klanten de mogelijkheid krijgen om de Visum-, Vissim-, Viswalk- en Vistro-modellen naar de cloud te brengen en daar actief samen aan te werken.
“Verkeersmodelspecialisten, adviseurs, beleidsmedewerkers, dataspecialisten - het maakt niet uit welke rol iemand heeft. Met het platform kan met één druk op de knop interactief worden samengewerkt. De gebruiker bepaalt zelf wie toegang heeft en wat diegene mag doen en te zien krijgt”, zegt Huizenga. “Het enige wat hiervoor nodig is, is toegang tot internet via een webbrowser. Dit biedt ontzettend veel mogelijkheden in alle fasen van een verkeermodel om samen te werken en inzicht te verkrijgen.” De modellen worden volledig in de cloud doorgerekend en met interactieve dashboards worden de data meteen inzichtelijk gemaakt. “Dan zijn sommige vraagstukken waarschijnlijk veel eenvoudiger op te lossen dan gedacht. Samen bereik je vaak meer.”