Bureau de Groot Volker verkeersonderzoek en -advies biedt al een tijdje containermetingen aan. Dat is precies hoe het klinkt: metingen van verkeersintensiteiten en sluipverkeer via slimme camera’s in flexibel te plaatsen containers langs de weg. De naam van de vondst ‘Oscar’, naar het gelijknamige karakter uit Sesamstraat.
Snel en flexibel meten met de containermeter
"We hebben camera’s in containers gezet”, vertelt Hans Jumelet van Bureau De Groot Volker. "Met de ANPR camera’s in de containers kunnen we kentekens registreren. Het voordeel van de containers is dat het een compleet systeem is dat je zo neer kunt zetten, eigenlijk op elke plek. De containers worden in opdracht van externe partijen zoals gemeentes en wegbeheerders neergezet, liefst aan een lantaarnpaal, en blijven dan bijvoorbeeld een week staan. In een kort tijdsbestek hebben we alles staan, dat scheelt gedoe en kosten."
De testfase voorbij
De containermetingen zijn een nieuw product, uitgevonden door Bureau De Groot Volker in de coronaperiode. Jumelet: “We doen dit nu ruim een jaar, maar we zijn de testfase voorbij. We hebben er nu verschillende soorten opdrachten meegedaan." Hoeveel camera’s worden ingezet hangt af van het soort onderzoek. “Dat hangt af van de locatie en bijvoorbeeld de grootte van het onderzoeksgebied. Soms zetten we er maar één neer, soms ook meerdere, bijvoorbeeld bij elke ingang en uitgang van een centrum.”
De Oscar is voorzien van een accupakket en kan een dag of tien draaien. "De containers worden altijd met oog voor de omgeving neergezet, dus niet midden op het trottoir of op het fietspad, we zijn best flexibel qua waar we de Oscar neer kunnen en mogen zetten. Wel zetten we de Oscar graag vast aan een vast object zoals een lantaarnpaal. We kunnen registreren vanuit de container of monteren de camera in de hoogte aan de lantaarnpaal, zodat we zeker weten dat we een goed overzicht hebben over de rijbaan."
Anonieme data
Soms zijn omwonenden benieuwd of bezorgd over de container. “Daarom staat op de containers een telefoonnummer, mensen bellen dat ook wel eens, daar zijn we uniek in. We kunnen dan antwoord geven op vragen van burgers, bijvoorbeeld over de privacy. Het systeem is helemaal dichtgetimmerd en voldoet aan de strenge AVG-privacywetgeving. De camera heeft dan ook geen geheugen, we kunnen hooguit een paar seconden bufferen, maar we slaan niets op. Zodra de stroom van de container af is, is de data weg. Het gaat puur om de geanonimiseerde data.” De Oscar combineert de data met open kentekendata van het RDW en kan zo onderscheid maken naar het soort voertuig. De inzet is eenvoudig en flexibel.
Voorbeelden zijn:
- In een wijk met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, zet je er meerdere neer, dat kan in een korte tijd gerealiseerd worden. De meting levert dan waardevolle inzichten op, over sluipverkeer, doorrijtijden, snelheid en herkomst zodat actie kan worden ondernomen. Als bijvoorbeeld blijkt dat het verkeer dat te hard rijdt vooral verkeersdeelnemers uit de wijk zelf zijn, kun je de bewoners voorlichten over het rijgedrag.
- Kentekenonderzoek; Sluipverkeer dat de ring wil vermijden en door het stadscentrum rijdt. Hierin maken we onderscheid tussen vrachtverkeer, bedrijfswagens, personenwagens etc,
- Meten van inkomend en uitgaand verkeer in het stadscentrum in combinatie met parkeeronderzoek. Exact weten hoelang bezoekers rondrijden voor er een parkeerplek is gevonden. En waar er uiteindelijk geparkeerd wordt. Hiermee komt er inzicht hoe verkeer begeleid kan worden naar een parkeerplaats met zo min mogelijk rijbewegingen.
- Sluipverkeer in de buitengebieden om snelwegen en files te vermijden.