1 scan als basis voor verschillende toepassingen

dinsdag 28 juni 2016
timer 3 min
Geen last van wegafsluitingen, gevaarlijke situaties of verkeershinder, wel alle benodigde data om bijvoorbeeld de staat van wegbelijning, spoorvorming en verkanting in beeld te brengen. Met de in-house ontwikkelde laserscanauto van Advin wordt de omgeving volledig ingescand. Miljoenen metingen per seconde zorgen voor een realistisch digitaal beeld in de vorm van een puntenwolk. Met behulp van geavanceerde algoritmes worden deze meetpunten omgezet naar bruikbare informatie, onder meer voor snelle en accurate statusrapportages voor opdrachtgevers.

Het idee van dynamisch laserscannen is begin 2000 ontstaan. “Op de Rijkswegen werden metingen uitgevoerd waarbij relatief veel ongelukken gebeurden, helaas ook een met dodelijke afloop”, vertelt Jeroen de Pijper van Advin. “Toen kwam de discussie op gang over een methode waarbij dit niet meer kon gebeuren, waarna het idee van dynamisch laserscannen is uitgewerkt. Dit heeft geresulteerd in een eerste versie van een scanauto, die in totaal acht jaar heeft gereden. Sinds 2015 rijdt een nieuwe versie.” De vernieuwde 3D-laserscan-auto heeft drie scanners: twee aan de zijkant (voor het scannen van de omgeving en objecten in de omgeving) en een aan de achterkant (voor het scannen van het asfalt). De gescande data levert samen een puntenwolk op. Verder heeft de auto camera’s waarmee 360°-foto’s kunnen worden gemaakt en bevinden zich aan de voorkant van de auto drie hogeresolutiecamera’s, die het asfalt vastleggen en zo bijvoorbeeld asfaltschade nauwkeurig in beeld brengen.


Inventariseren en beoordelen

Met al deze gegevens wordt de omgeving nauwkeuring in beeld gebracht in 3D en dat kan in verschillende fases handig zijn. De Pijper: “Allereerst wanneer het gaat om het inventariseren, het in beeld brengen van de feitelijke situatie buiten: hoe is de staat van het wegdek, de kwaliteit  van de markering, spoorvorming en dergelijke.  Ook kun je de obstakelvrije ruimte langs wegen  inventariseren en combineren met verkeersveiligheidsaspecten,  zoals het huidige snelheidsregime  en de rijbaanbreedte. Op deze manier  creëer je met alle gegevens een goed model van  de bestaande situatie, zowel op gebied van de  technische staat als op functioneel gebruik. Dit  model wordt gebruikt voor het beoordelen van  de huidige situatie qua veiligheid en onderhoud  van de weg.”


Verder lezen?

Dit artikel is verschenen in de juni-editie van Verkeer in Beeld en kunt u hieronder gratis downloaden in PDF. Dit magazine heeft als thema (C-)ITS en is voor leden ook in te zien in de online bibliotheek. Nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!