Actieve markering: duurzaam en veilig

vrijdag 28 december 2012
timer 3 min
Noord-Holland loopt in Europa voorop bij de toepassing van actieve markering. De provincie hanteert sinds jaren een terughoudend verlichtingsbeleid op haar wegen. Door actieve markering kunnen automobilisten het verloop van de weg tot ver voorbij het bereik van de koplampen zien.

Actieve markering: duurzaam en veilig

Actieve markering


Actieve markering is een milieuvriendelijke en veilige vorm van wegverlichting. Conventionele openbare verlichting zet de omgeving in het volle licht. Het nadeel daarvan is dat het veel energie verbruikt en ‘lichtvervuiling’ veroorzaakt. Het verstoort daardoor het bioritme van dieren en mensen. De provincie hanteert sinds jaren een zeer terughoudend verlichtingsbeleid. De geleideverlichting met led’s is aangebracht in het wegdek en in opstaande randen. Automobilisten kunnen hierdoor het verloop van de weg zien tot ver voorbij het bereik van de koplampen, normaal gesproken maar 40-60 meter. Dank zij de led’s kunnen ze het verloop van de weg tot wel 300 à 400 meter zien. Uit onderzoek blijkt dat dit voldoende is voor weggebruikers om juist te anticiperen en te reageren. Daarvoor is niet in alle gevallen volledige verlichting op masten nodig.
 

Voordelen actieve markering


Deze manier van verlichting vermindert de ‘lichtvervuiling’ en de CO2-uitstoot. Het systeem verbruikt 90-95% minder energie, vergeleken met conventionele verlichting over dezelfde lengte weg. Een ander voordeel van de led’s is dat ze duurzaam zijn: er zijn  systemen die naar verwachting vijftien jaar onderhoudsvrij mee kunnen. Actieve markering is vooral geschikt voor gebieden op het platteland of in natuurgebieden, waar weinig omgevingsverlichting is.

Toepassen actieve markering in Noord-Holland


De provincie past de verlichte markering toe op ongeveer 30 locaties langs de openbare weg. Al in 1999 zijn in Noord-Holland acht proefinstallaties van verschillende makelij gebouwd om te zien of het concept goed werkte. De grootste actievemarkeringsinstallatie in Nederland ligt langs de N200 Zeeweg bij Bloemendaal. Dit project is gebruikt als casus voor het opstellen van aanbevelingen ten behoeve van het aanbrengen van actieve markering. Deze aanbevelingen zijn gepresenteerd tijdens het internationaal verlichtingscongres in 2005 in Spanje en in 2008 in NewDelhi.

Prijzen


Het traject op de N513 heeft in 2003 twee keer de eerste prijs in de wacht gesleept. De provincie kreeg voor dit project zowel de publieks- als juryprijs van de (tweejaarlijkse) energiebesparingsprijs. In 2005 won Noord-Holland met de N200 Zeeweg de Nationale Licht-Award van de NSVV. Op basis van de ervaringen in Noord-Holland zijn aanbevelingen opgesteld voor het ontwerpen en aanbrengen van actievemarkeringsinstallaties. Deze aanbevelingen zijn uitgegeven bij de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV).