Alle verkeersdeelnemers met één systeem in beeld

maandag 25 maart 2019
timer 3 min
Een nieuwe stap in digitaal verkeersonderzoek. Eind maart brengt ViNotion een nieuw, multimodaal verkeersonderzoekssysteem op de markt. In de luwte is het nieuwe systeem getest en beproefd. “Nu worden alle bewegingen en de snelheden van alle modaliteiten op een kruispunt of wegvak inzichtelijk”, legt Rob Wijnhoven, CTO bij ViNotion uit.

De techneuten van ViNotion – dat in 2007 als start-up vanuit de TU Eindhoven begon - zitten nooit stil. Zij brachten al drie slimme camera- en analysesystemen in de praktijk voor het detecteren en meten van voetgangers en fietsers (ViSense CrowdDynamics), van voertuigen (ViSense TrafficDynamics) en voor het analyseren van verkeersbewegingen op een wegvak of kruispunt (ViSense UrbanDynamics). De laatste toepassing verdient nu het kenmerk ‘multimodaal’. Wijnhoven: “We registeren verkeer met camera’s en kunnen dat vervolgens multimodaal analyseren. Dat wil zeggen: het systeem herkent op camerabeelden een afzonderlijke voetganger, fietser, bus of (vracht)voertuig. En volgt en berekent van die weggebruikers de snelheid en ook de route. Steekt een voetganger over, slaat een voertuig links of rechts af? Het systeem herleidt alle afzonderlijke verkeersbewegingen uit een totaalbeeld.” 

 

Kern van het systeem is slimme software die verkeersbewegingen herleidt uit camerabeelden, lokaal of op afstand.


Meten van reacties

Deze informatie kan belangrijk zijn voor gemeenten, verkeersadviseurs of voor system integrators (aannemers die in opdracht voor overheden het verkeer faciliteren en regelen). Denk aan het meten van de reactie van fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer op het afsluiten van een rijstrook of rijrichting voor het autoverkeer. Eindhoven paste zo’n maatregel toe in het centrum van de stad, op de Vestdijk, om het doorgaande verkeer naar de ringweg te dirigeren. Wijnhoven: “Wij hebben de gevolgen van deze maatregel op het autoverkeer goed kunnen volgen en kunnen analyseren en voor de gemeente de exacte hoeveelheden in veranderende verkeersstromen inzichtelijk kunnen maken.” 

Direct lokaal verwerkt

“We plaatsen onze meetinstallaties met kunstmatige intelligentie op een locatie, en het beeld van de camera wordt direct lokaal verwerkt”, vervolgt hij, “of we laten de kunstmatige intelligentie vanuit een centrale ruimte de beelden op afstand analyseren. In essentie gaat het erom dat alles wat je als mens kunt zien, nu ook kunt vertalen in data. Dus een voetganger wordt ook als voetganger herkend en een fietser als fietser. Bij meetsystemen op basis van mobiele data is het soms onduidelijk of die afkomstig zijn van een fietser, voetganger of automobilist. Ons systeem werkt op basis van neurale netwerken, vergelijkbaar met hoe ons brein werkt. Het herkent individuele eigenschappen van mensen en voertuigen en volgt ze in tijd (snelheid) en ruimte (route). Dit maakt verkeersonderzoek weer een stuk nauwkeuriger.”

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 1, maart 2019.