ASOV 2010: Algemene Specificaties voor VRI-masten
dinsdag 9 november 2010
2 min
Een solide en goedwerkende verkeersregelinstallatie begint met goed doordachte regelprogramma's en een correct opgestelde vraagspecificatie voor de benodigde materialen en de uit te voeren werkzaamheden.
Algemene eisen niet compleet
In de afgelopen jaren werd in veel vraagspecificaties verwezen naar de bepalingen, zoals deze zijn vastgelegd in de algemeen geldende Eisen Verkeersregelinstallaties 1997 of hoofdstuk 35 van de RAW-systematiek. Toch zijn deze algemene eisen niet compleet en ook niet geheel foutloos als het gaat om materiaalspecificaties van masten en portalen. Doordat nationale en internationale productnormen voor dergelijke ondersteuningsconstructies niet beschikbaar zijn, is het opstellen van een goede materiaalspecificatie dan ook geen eenvoudige klus.
Thermisch verzinken
In de afgelopen jaren hebben de Nederlandse mastfabrikanten vrijwel consequent meer geleverd dan was vermeld in de opgestelde vraagspecificaties. Thermisch verzinken was bijvoorbeeld veelal geen eis, maar wordt al jarenlang veelvuldig toegepast om de duurzaamheid van het product sterk te verbeteren en levensduur van de masten met een groot aantal jaren te verlengen. Ook werden in veel vraagspecificaties bijvoorbeeld verkeerde normen genoemd, waaraan de constructieberekeningen moesten voldoen. Bij de fabrikanten van stalen masten was de grootte van horizontale verplaatsing ten gevolge van wind een criterium om het ontwerp te toetsen. Bij mastfabrikanten, die werken met andersoortige materialen, gebeurde dit bijvoorbeeld niet.
Publicatie technisch document
Drie afzonderlijke mastfabrikanten hebben nu een technisch document gepubliceerd, waarin de algemeen geldende technische specificaties van deze ondersteuningsconstructies zijn verzameld. Dit document is bijgevoegd in de beurseditie van Verkeer in Beeld. Het Nederlands Normalisatie Instituut [NEN] is inmiddels gevraagd om van het opgestelde document een Nederlandse (voor)norm of Praktijkrichtlijn te maken. Dergelijke processen kunnen circa 1-2 jaren gaan duren. Iedere positieve bijdrage hierin is van harte welkom. U kunt dan contact opnemen met één van initiatiefnemers: PMF Stalen Masten, Kaal Masten BV of Valmont Nederland BV.
Eenvoudige verwijzing
In toekomstige vraagspecificaties kan de wegbeheerder en/of besteksschrijver eenvoudig verwijzen naar de meest actuele versie van dit document [ASOV 2010], die tevens is te downloaden via www.verkeersregelinstallatie.nl. De kwaliteit van toekomstige vraagspecificaties kan hiermee naar een nog hoger niveau worden getrokken.
Terug naar Homepage V&M 2010 >>>