BAM gebruikt HVO voor het asfaltmaterieel
Bouwbedrijf BAM Infra gaat Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gebruiken voor het asfaltmaterieel. Met deze brandstof reduceert BAM de uitstoot van CO2 door haar asfaltverwerkingsploegen tot 89 procent. Daarnaast geeft deze brandstof ook lagere emissies van stikstof, fijnstof en roet.
Voor BAM is HVO-brandstof de nieuwe standaard voor haar asfaltmaterieel dat nu op diesel draait. Volgens Iwan Trompert, bedrijfsleider bij BAM Infra, is HVO de schoonste brandstof die op dit moment voor dieselmotoren te krijgen is. “Dit is wéér een mooie stap in het verduurzamen van ons materieel. Uiteraard kijken we naar elektrificatie, zoals met onze elektrische wals. Of naar waterstof. Alleen is niet alles geschikt om elektrisch aan te drijven. En waterstof is op korte termijn nog geen oplossing. Daarom stappen we nu over op HVO brandstof.”
BAM heeft voor de levering van deze duurzame brandstof een overeenkomst gesloten met OK Oliecentrale. Dennes Janssens, accountmanager bij OK Oliecentrale: “Zowel tijdens het productieproces als in gebruik is de CO2-uitstoot van HVO minimaal, waardoor deze per saldo tot wel 89% gereduceerd kan worden. Hiermee kunnen bedrijven zoals BAM, zonder aanpassingen aan motor of machine, per direct een stuk duurzamer ondernemen.”
Duurzaamheidsambities
De overstap op HVO brandstof past bij de duurzaamheidsambities van BAM. Eerder nam het bedrijf de eigen gefabriceerde 100% elektrische wals in gebruik. En zo kijkt het bedrijf naar de opties voor de toepassing van waterstof. Om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden.
Over Hydrotreated Vegetable Oil
Hydrotreated Vegetable Oil, ofwel HVO, is een synthetische diesel die gemaakt is van afval- en reststromen. Daarmee is het een directe vervanger voor fossiele dieselolie en kan zonder aanpassingen in moderne dieselmotoren. HVO is een puur synthetisch product met een hoge zuiverheid. Er is geen risico op bacterie- of vlokvorming in de tank zoals dat bij biodiesel wel voorkomt.