Bewijs voor positief effect van rijles op verkeersveiligheid

maandag 31 augustus 2015
timer 2 min
Automobilisten die professionele rijles hebben gevolgd, maken minder kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval en om een verkeersboete op te lopen. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de University of Nebraska-Lincoln in de Verenigde Staten. In de studie werden acht jaar lang ruim 150.000 automobilisten jonger dan twintig jaar gevolgd.

Jonge bestuurders die geen rijles hebben gevolgd, maken 75 procent meer kans op een boete, 16 procent meer kans op een verkeersongeval en 24 procent meer kans om betrokken te raken in een ongeval waarbij doden of gewonden vallen.

 

Twijfels

De wetenschappers halen met dit onderzoek eerdere aannames van de afgelopen dertig jaar onderuit waarin twijfels waren over de toegevoegde waarde van rijinstructie. In de Verenigde Staten kwam begin jaren tachtig een studie naar buiten waarin de effectiviteit van rijles in twijfel werd getrokken. Het huidige onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de rijgegevens van 151.800 tieners die hun voorlopig rijbewijs behaalden tussen 2003 en 2010. Dit rijbewijs voor beginnend bestuurders geldt zes maanden en houdt in dat zij na middernacht niet zonder toezicht mogen rijden. Daarnaast is het verboden om met meer dan een bevriende tiener in de auto te rijden.


Ongevallen

De groep automobilisten bestond voor ongeveer de helft uit tieners die professionele rijles hadden gevolgd, terwijl de andere helft les had gekregen van een ouder of andere volwassene. 10,4 procent uit de eerste groep kreeg gedurende de onderzoeksperiode een boete voor verkeersovertredingen tegenover 18,3 procent van de groep die geen rijles achter de rug had. Ook de cijfers van het aantal ongevallen zijn opvallend. Van de groep met rijles was 11,1 procent betrokken bij een auto-ongeluk, tegenover 12,9 procent in de andere groep. 2,1 procent van de professioneel opgeleide automobilisten was betrokken bij een ongeluk dat gewonden of doden tot gevolg had, tegenover 2,6 procent bij de andere groep.


De onderzoekers zijn blij met de resultaten. “De resultaten zijn extra betekenisvol omdat we de grootste risicogroep hebben onderzocht. Rijles lijkt een verschil te maken voor jonge automobilisten op het punt dat het risico voor hen het hoogst is.”

 

Bron: VerkeersPro