Blauwe Golf: voor water én weg

maandag 9 december 2013
timer 5 min
Niet alleen op de weg wordt hard gewerkt aan een betere doorstroming van het verkeer. Eén van de pijlers van Beter Benutten richt zich ook op de scheepvaart. Blauwe Golf faciliteert informatievoorziening tussen vaarwegbeheerders, de scheepvaart en het wegverkeer. 

Blauwe Golf: voor water én weg

Blauwe Golf Verbindend


Zowel de natte als de droge kant heeft hier profijt van. Blauwe Golf omvat vier innovatieve regionale projecten, het project Blauwe Golf Verbindend fungeert als gezamenlijk overkoepelend element. De doestelling van Blauwe Golf Verbindend luidt: “Het tot stand brengen, verrijken en (onderling) delen van betere (context-specifieke, persoonlijke, actuele, betrouwbare, congruente) informatie over bediening van objecten en beschikbaarheid van ligplaatsen. Dit behelst zowel de totstandkoming van onderlinge koppeling van informatie uit regio’s, alsmede de distributie naar serviceproviders (via een eigen webportal).” De provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, Rijkswaterstaat regio West-Nederland Noord en Havenbedrijf Rotterdam vormen de vier projecten.

Stekker

Het project in Zuid-Holland zal nog dit jaar van start gaan en is er specifiek op gericht de doorstroming van weg- en waterverkeer te verbeteren. Het komt erop neer dat er een soort ‘stekker’ tussen de reeds bestaande systemen wordt gezet die informatie verzamelt van de betreffende regio. Dat kan bijvoorbeeld informatie van een brugwachter zijn, die aangeeft dat een brug over tien minuten zal opengaan en ongeveer vijf minuten open zal blijven. “Heel waardevolle informatie”, geeft projectleider Frans Tillema van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan. “De regio is eigenaar van deze data, die stekker sluist het door naar de datadistributeur. Dit is Fairway Information Systems (FIS) voor de scheepvaart en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) voor het wegverkeer en het eigen portal (www.blauwegolfverbindend.nl).”

Voorwaarden leveren


Als het systeem in Zuid-Holland eenmaal draait, zal de consument daar niet direct van de overheid iets over horen. “Wij zullen serviceproviders erop attenderen dat deze informatie beschikbaar is, ik heb het dan over de navigatiesystemen voor zowel de natte als de droge kant. Wij zijn er nadrukkelijk niet naar op zoek om zelf apps te bouwen. In sommige gevallen kan het wel zo zijn dat bestaande dynamische panelen worden gebruikt om informatie te zenden. Onze filosofie is het leveren van de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld ook de NDW dat doet. Ik kan me voorstellen dat serviceproviders geïnteresseerd zijn in deze data”, aldus Tillema. Het project in Zuid-Holland kan op korte termijn van start gaan. “We zijn momenteel bezig met de laatste bits and pieces van het sturen van informatie naar de weg.”

Hele keten profiteert

Als serviceproviders de data van de NDW, FIS of het eigen portal daadwerkelijk gaan gebruiken, krijgen weggebruikers en schippers via hun navigatiesystemen informatie over hun af te leggen route. Als een brug bijvoorbeeld over tien minuten opengaat, kan een schipper besluiten zijn snelheid iets aan te passen zodat hij niet hoeft te wachten voor een dichte brug. Een automobilist kan ervoor kiezen iets later van huis weg te gaan, zodat hij niet in de file voor de geopende brug terecht komt. Tillema: “Het systeem is er juist op gericht dat beide partijen hier iets aan hebben.”

Wachttijdreductie


Een verbeterde informatievoorziening zal de wachttijd voor weg- en scheepvaartverkeer reduceren. Daarnaast wordt het wegverkeer beter geïnformeerd, zodat automobilisten eventueel hun route kunnen aanpassen. Een route aanpassen zal voor een schipper hoogstwaarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoren, maar betere informatie over beschikbaarheid van ligplaatsen levert wel meer rust op. Hierdoor wordt het planningsproces binnen de scheepvaart geoptimaliseerd, waar de hele keten van profiteert. Dit alles past bij de doelstelling van het ministerie om de binnenvaart aantrekkelijker te maken, wat er uiteindelijk voor zorgt dat er minder vracht via de weg wordt getransporteerd.

Overdraagbaar naar andere regio's


Het project Blauwe Golf Verbindend richt zicht momenteel op de vier genoemde projecten, maar belangrijke eigenschap van het project is dat het overdraagbaar is naar andere regio’s. Blauwe Golf is namelijk gebaseerd op relatief simpele techniek, die voor elke regio in Nederland is te implementeren. De zogenaamde ‘stekker’ is eenvoudig te koppelen aan de data en informatie van de regio’s. En doordat Blauwe Golf gebruikmaakt van erkende bestaande distributiekanalen (FIS en NDW) is de zichtbaarheid van informatievoorziening richting serviceproviders en uiteindelijk de weg- en vaarweggebruikers gegarandeerd. 

Vier regio's


Blauwe Golf gaat in eerste instantie van start in vier regio’s. In Zuid Holland gaat het systeem bijna draaien, terwijl in Noord Holland en het Havenbedrijf de implementatie begin 2014 plaatsvindt. De vier regio’s hebben elk een andere focus:
Provincie Zuid-Holland: Doorstroming op water en weg
Havenbedrijf Rotterdam: Ligplaatsmanagement
Provincie Noord-Holland: Corridormanagement
Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: Doorstroming op water en weg

Dit artikel is verschenen in het Beter Benutten/ITS Dossier in Verkeer in Beeld #5 2013.