Consortia combineren verkeersdata voor verkeersproef evenementen

vrijdag 29 januari 2016
timer 2 min
In Amsterdam worden twee proeven voorbereid door twee consortia van overheden en bedrijfsleven. Beide combineren eigen verkeersgegevens en floating car data met gegevens van andere bronnen, bijvoorbeeld van wegbeheerders en social media. Door deze combinatie van gegevens ontstaat een beter en actueler beeld van de verkeersdrukte, waardoor het mogelijk is om betere en actuelere verkeersinformatie te geven. Te beginnen bij evenementen.

Gezamenlijke verkeersdata op DRIPs en verkeersapps

Het is de bedoeling dat deze actuele informatie tijdens de proef ook te zien is op DRIPS en beschikbaar wordt gesteld aan verkeersapps. De proef gaat na in hoeverre de doorstroming van het verkeer hiermee tijdens grote evenementen verbetert, in hoeverre de weggebruikers op deze manier beter worden bediend en wat een en ander betekent voor de rolverdeling tussen de publieke en private partijen.

 

Samenwerking eerste proef

Het consortium van bedrijven, dat aan de eerste proef van de zogenoemde Praktijkproef Amsterdam meedoet, bestaat uit: Technolution, KPN, Brand MKRS creative agency / BMCA, Goudappel-Dat Mobility, Flitsmeister en Be-Mobile. Deze partijen zijn overeengekomen dat de proef vóór de zomer van 2016 begint. Hoe de proef er precies uit gaat zien, werken de partijen de komende maanden gezamenlijk uit.


Samenwerking tweede proef

De Praktijkproef Amsterdam onderzoekt samen met het consortium De Digitale wegbeheerder de mogelijkheden van een tweede, vergelijkbare proef in Amsterdam Zuidoost na de zomer van 2016. De Digitale Wegbeheerder bestaat uit de volgende bedrijven: Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI), Amsterdam Smart City, CityGIS, Intemo, Ko Hartog Verkeerstechniek BV, V-Tron, Schmit Parkeersystemen, TrafficLink Intelligent Mobility Solutions en Trinité Automation.


Praktijkproef Amsterdam

De  Praktijkproef Amsterdam  is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de Stadsregio Amsterdam. Zij werken in de proef nauw samen met private bedrijven en universiteiten. Het is een programma van grootschalige proeven met in het dagelijkse verkeer. Dus met echte auto's en echte weggebruikers in de drukke Amsterdamse regio. De Praktijkproef Amsterdam doet dit vanaf 2014. Het doel van het programma is om stapsgewijs toe te werken naar een toekomst waarin auto's, verkeerslichten en informatieborden met elkaar zijn verbonden en volledig samenwerken.

Praktijkproef Amsterdam en SAIL hadden tijdens SAIL 2015 de handen ineen geslagen. Foto door: Kaonos / Shutterstock.com