Discussie: PRIS heeft geen toekomst

donderdag 17 november 2011
timer 4 min
Verkeer in Beeld plaatste de stelling 'PRIS-systemen hebben geen toekomst. We kunnen beter nu PRIS-systemen al afschaffen en massaal inzetten op app's om investeringen achteraf te voorkomen' op Linked In. Dit bracht een golf aan reacties teweeg. Belangrijkste conclusie? Afschaffing is nu nog te vroeg.
Discussie: PRIS heeft geen toekomst


Pas afschaffen bij beschikbare vervanger


Er wordt geadviseerd is om niets af te schaffen tot dat er een operationele functionele vervanger beschikbaar is. Daarnaast wordt gesteld dat het grootste gedeelte van de gebruikers geen beschikking heeft over de apps. Een andere reactie: “PRIS systemen hebben de toekomst in de vorm van app's, maar de weggebruikers zijn er op dit moment nog niet allemaal klaar voor. PRIS voorlopig dus niet afschaffen, maar wel ondersteunen met app's. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met een kans op een wirwar aan PRIS-app's. Wie gaat dit sturen?”

Mengvorm


PRIS wordt ook als mengvorm gezien van bewegwijzering voor de ter plekke onbekende, en een dynamische component die zowel voor bekenden als onbekenden nuttig is. Een quote: “Veel stadsbezoekers die onbekend zijn, hebben überhaupt al baat bij een parkeerverwijzing, zelfs zonder dynamische component. Daarbij kan een display (bv. VVX of aantal pp-indicatie) heel handig zijn. Daarbij hoeft de weggebruiker zijn hoofd ook niet af te wenden van weg en verkeer om de informatie tot zich te nemen, wat uit verkeersveiligheidsoverwegingen ook nog wel een meerwaarde heeft ten opzichte van apps. In stedelijk verkeer kan een fractie van een seconde te lang op je in-car-systemen al betekenen dat je net die rare beweging van die fietser over het hoofd ziet...
Tenslotte: lang niet iedereen heeft een smartphone, en ter plekke onbekenden hebben meestal niet de lokale apps. Zeker als het buitenlanders betreft is het gebruik van apps geen gegeven (want daar staat ook internet op de smartphone vaak uit vanwege de torenhoge roaming-kosten). Een PRIS is ook in deze tijd wat mij betreft een zinvolle investering.”

Informatie verzamelen


Een ander ziet een tweeledige functie voor PRIS: “De eerste is het inwinnen van de informatie. Dit ligt nu bij de parkeergarages en beheerders. Ik verwacht niet dat deze data op korte termijn op een andere manier worden verzameld. Het tweede punt is het publiceren van de informatie aan weggebruikers. Dit gebeurt nu met panelen, maar gezien de huidige ontwikkelingen met in-car-systemen zal deze informatie binnenkort via apps of navigatiesystemen bij de weggebruiker aankomen. Het zou interessant zijn als deze informatie bij NDW wordt verzameld. Zo houdt je een bron van verkeersgegevens voor je app of navigatiesysteem. Kortom: het PRIS-principe blijft zijn waarde behouden maar het systeem zal anders worden ingericht.”

PRIS nog niet door app te vervangen


Een hoofd politieverkeerscentrale: “in de 90er jaren heb ik meegewerkt aan een van de eerste PRIS pilots in NL, samen met de ANWB. In de loop van de tijd heeft PRIS zijn positie wel verworven naar het zich laat aanzien. Ik ben van mening dat je PRIS als infrastructuur voor de gegevens inwinning en informatieveredeling en verstrekking niet kunt vervangen door een app. De app kan wel als een communicatielaag cq user interface bovenop de PRIS worden geplaatst maar kan deze zeker niet vervangen.”

Kleine schaal


Investeringen in PRIS worden snel minder rendabel als dezelfde of betere informatie ook beschikbaar is via mobiel internet. Dat laatste is nu nog maar op heel kleine schaal het geval maar hopelijk volgend jaar kunnen huidige PRIS-en al worden ontsloten via het Nationale Dataloket Parkeer Voorzieningen. Samen met (semi-)statische gegegevens voor al het gereguleerd parkeren en dynamische bezettingsgegevens uit het SHPV, komt daarmee veel vollediger en bruikbaardere reisinformatie beschikbaar op persoonsniveau. Voor de steeds kleiner wordende groep mensen die niet online zijn, blijft PRIS een basisvorm van collectieve informatie. Hoeveel hebben we daarvoor over?

Meer reacties lezen? Meld u dan nu aan voor de Verkeer in Beeld Linked In Groep!
Ook PARKEER24 heeft een eigen Linked In Groep met prikkelende discussies.

Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>