Europees ITS Forum dit jaar in (ver)andere(nde) omgeving
Het tweejaarlijkse Europese congres over verkeersmanagement, het ITS Forum 2018, strijkt op 14 en 15 november neer in Nederland. Met een vernieuwende locatie, het LEF Future Center in Utrecht. "Op menig congres zitten bezoekers in een zaal, zetten hun laptop aan en luisteren naar de spreker”, aldus Hendriks, zelf werkzaam bij Rijkswaterstaat. Hij stelde zijn collega’s van het EU ITS Platform daarom voor om het congres deze keer niet op een klassieke manier in te steken, maar in de vorm van een forum in het LEF Future Center op het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat.
Dit is een inspirerende en procesondersteunende omgeving, gestoeld op neurologische en psychologische wetenschap. ”We zien dat mensen daardoor buiten hun comfortzone treden en creatiever gaan denken.” Hendriks hoopt daarmee de dialoog aan te wakkeren. “We willen de congresbezoekers vraagstukken voorleggen en de dialoog aangaan. Hopelijk komen we daarmee tot antwoorden op actuele vragen”.
Dynamische wereld
Want vraagstukken liggen er genoeg. Het tweejaarlijkse congres heeft niet voor niks als hoofdthema ‘verkeersmanagement in een dynamische wereld: Digitalisering, Multimodaliteit, Slimme Infrastructuur’. De wereld van de wegbeheerder en het verkeersmanagement ziet er over tien jaar heel anders uit, durft Hendriks wel te stellen. “Daar moeten we nu al de discussie met elkaar over aangaan.”
“Het gehele werkproces van wegbeheerders digitaliseert. Er komt steeds meer data beschikbaar. Hoe laten we de weggebruiker daarvan profiteren?”, gaat hij verder. “Neem slimme camera’s, die zelf gegevens en beelden kunnen interpreteren. Hoe gaan we daarmee om? Of de ontwikkeling van 5G, die zich aandient. Willen we daarvan afhankelijk zijn? In sommige EU-landen is een dekkend netwerk minder vanzelfsprekend dan in Nederland. Kunnen we met deze ontwikkelingen het verkeer veiliger maken en de doorstroming verbeteren? Daar moeten we het over hebben.”
Samenwerking
De wegbeheerder van nu managet het wegennet bovendien al lang niet meer alleen, vervolgt Hendriks, zelf werkzaam bij Rijkswaterstaat. “Kaartenmakers beschikken over erg veel data, die rechtstreeks bij de weggebruiker komen. Zij geven de snelste route van A naar B, maar dat is niet altijd in het publieke belang. We wisselen al onderling gegevens uit, maar staan allemaal voor dezelfde vraagstukken: die moeten we samen tackelen.”
“Wegbeheerders werken met DATEX II, een grensoverschrijdende standaard voor het uitwisselen van verkeersinformatie en verkeersdata. Maar bij bijvoorbeeld een slimme auto moeten we ook kunnen communiceren met autofabrikanten, kaartenmakers en andere modaliteiten. Er zijn veel partijen betrokken bij dat proces.”
Discussie aanjagen
Tijdens het tweedaagse forum kunnen de aanwezigen kennis uitwisselen aan de hand van ‘best practices’, maar worden ook strategische vraagstukken behandeld. “We willen de discussie met stakeholders aanjagen, marktpartijen betrekken en met overheden moet wet- en regelgeving juridisch worden dichtgetimmerd.”
Heel Europa heeft met hetzelfde probleem te maken, vervolgt Hendriks:: te veel files en te veel verkeersdoden. Als Nederland kunnen we het niet alleen, het stopt niet bij de grens. Dus daar moeten we het op Europees niveau over hebben. Daarvoor leent zo’n forum zich uitstekend: de discussie aanjagen.”
Programma en aanmelden
Het tweedaagse forum werkt samen met de Europese Commissie en Europese ITS-corridorprojecten van de 24 Europese lidstaten, om de ideeën in de praktijk te testen. Minister Van Nieuwenhuizen opent het forum, waarop een verzameling van internationale topsprekers het programma zal vullen.
De registratie voor het congres op 14 en 15 november is nu geopend. Voor meer informatie over het programma, de locatie en de registratie voor het evenement, gaat u naar www.itsforum2018.eu.