Heeft PRIS de toekomst?
woensdag 9 november 2011
3 min
PARKEER24 interviewde diverse partijen over hun visie op PRIS. Speelt het systeem een rol in de bereikbaarheid van de binnenstad en parkeren? En zo ja, hoe moet PRIS worden ingezet om maximaal resultaat te behalen? Een reactie van Navteq.
Connected navigatie
Navteq is een business to business organisatie die digitale kaarten, verkeers- en locatiegegevens levert aan bijvoorbeeld autofabrikanten en leveranciers van portable navigatie en mobiele devices. “Dat doen we inmiddels 25 jaar; we zijn wereldwijd de grootste speler op dit gebied”, aldus Frank Pauli, vice president EMEA map & content products bij Navteq. “In principe zijn wij als ontwikkelaar van digitale kaarten niet direct betrokken bij de implementatie van PRIS, omdat dit door gemeenten wordt geëxploiteerd. Daarentegen brengen we bij de totstandkoming van onze kaarten al sinds het begin de parkeerlocaties in kaart; deze informatie behoort tot de belangrijkste content.” De laatste jaren is Navteq echter meegegaan in de ontwikkelingen van de moderne technologie, met name in het kader van de connected navigatie. “Het is zaak deze dynamische informatie op dezelfde manier weer terug te brengen naar de navigatie”, aldus Pauli. “PRIS speelt daarin een rol. Als de parkeerinformatie op voorhand beschikbaar is via connected technologie, zal het zoekverkeer in de binnensteden fors afnemen. In de basis speelt navigatie hierin al een rol, maar een dynamische, connected applicatie werkt hierin nog beter.” Momenteel is Navteq in gesprek met verschillende partijen (gemeenten en exploitanten van parkeerverwijssystemen) om dit ook daadwerkelijk vorm te geven. Pauli: “Probleem is alleen dat de parkeermarkt heel gefragmenteerd is, maar dat zien wij als een interessante uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat de koppeling kan worden gemaakt, maar hierin zal de consument ook een rol gaan spelen. Vanuit de connected applicaties in voertuigen kan feedback worden gegeven.”
Verschillende niveaus
In principe is Navteq momenteel op drie verschillende niveaus werkzaam. Ten eerste wordt getracht alle parkeerlocaties in Nederland samen te voegen in een database, in samenwerking met gemeenten en exploitanten van parkeergarages. Vervolgens wordt deze informatie uitgebreid met informatie over tarieven, betalingsmogelijkheden, het al dan niet aanwezig zijn van een toilet, de rolstoeltoegankelijkheid, eveneens in samenwerking met alle relevante partijen in de markt. Het koppelen van dynamische informatie is hierin de volgende stap. Pauli: “Onlangs is hiervoor in Duitsland een prototype in samenwerking met ADAC gepresenteerd, dat momenteel door onze klanten wordt getest in connected systemen. Tot dusver zijn de behaalde resultaten positief, zoals de betrouwbaarheid van de informatie. Uiteindelijk willen we ook in Nederland een systeem kunnen introduceren dat meerdere soorten informatie geeft: over parkeren, maar ook actuele verkeersinformatie, de locaties van snelheidscamera's, actuele benzineprijzen enzovoort. Op dit moment worden dit soort services in een bundel getest.”
Samenwerking essentieel
Om connected systemen succesvol te maken is samenwerking in de gehele keten volgens Pauli essentieel. “Hierin ligt een extra uitdaging: het is belangrijk dat bij dit soort services een goede mix van exploitanten, gemeenten, leveranciers en consumenten actief meewerkt om het tot een succes te maken.”
Lees het complete artikel over de toekomst van PRIS in het decembernummer van PARKEER24.
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>