Helmond is nu "twee slimme kruispunten" rijker
Het Smart Traffic-systeem combineert floating car data vanuit GPS-signalen, lussen in de weg en verkeerscamera’s. Deze data worden vervolgens geanalyseerd in een realtime verkeersmodel, dat de meest optimale doorstroming berekent en de aansturing van de verkeerslichten daarop aanpast.
Aan de hand van het actuele verkeersaanbod en de snelheid van het verkeer wordt bepaald welke groenfase het beste past bij de kruising op dat moment. Uit eerste berekeningen bleek dat de wachttijd in Helmond met 22 procent en de CO2-uitstoot met 15 procent verlaagd kan worden.
Zo werkt het ‘slimme kruispunt’
Configureerbaar
Een team van verkeerskundigen en ICT’ers van Sweco schreef de Smart Traffic-software, waarbij verkeerskundige kennis werd omgezet in software-eisen. “Standaard in de iVRI-wereld is om floating car data ongeveer 100 meter voor het verkeerslicht te gebruiken”, vertelt Brouwer. “Wij kozen ervoor om verkeersdata al veel eerder met het verkeerslicht uit te wisselen, in het centrum van Helmond tot wel 500 meter. Zo krijg je een betrouwbaardere groen- en roodtijd.”
De afstelling van het aantal seconden van de voorspellingshorizon is overigens configureerbaar, vult de verkeerskundige aan. “Het kan bijvoorbeeld ook 40 seconden zijn. Maar op het moment dat de data met het verkeerslicht gaan communiceren, kan je niet meer anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Zoals dat tussendoor een auto van een parkeerplaats komt aan de overzijde. Die wil je niet 40 seconden laten wachten.”
Precieze afstemming
De twee kruispunten bevinden zich in de binnenstad van Helmond, op zo’n 50 meter afstand van elkaar. Dat vergt een precieze afstemming, vertelt Brouwer. “Als de verkeerslichten niet direct op elkaar reageren, dan staat meteen één kruispunt vast. We hebben te maken met vele verkeersstromen. En daarnaast ook nog met voetgangers en fietsers, die zijn stukken onvoorspelbaarder.”
Talking Traffic
In het partnership Talking Traffic is afgesproken om in 2018 een kwart van de 5500 verkeerslichten in Nederland intelligent te maken. In februari 2018 werden de eerste zes iVRI’s geactiveerd op de N205 bij Schiphol.
De iVRI’s in Helmond zijn de eersten van de hand van Sweco, één van de vijf softwareleveranciers binnen het partnership. “Het lange wachten was bij ons vooral op de complexe software”, zegt Brouwer. “Nu die er eenmaal is kunnen we hopelijk snel uitrollen.” Dit jaar verwacht Sweco nog een aantal locaties in Helmond van iVRI’s te voorzien, waarna ook Apeldoorn en Dordrecht volgen.